Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Powiązania i komentarze w kontroli poprawności obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiedz się, co trzeba zrobić, aby jednocześnie wyświetlać formuły i wyniki.
Poznasz narzędzie, które pozwoli ci analizować poprawność lub sposób działania formuł.
Będziesz kontrolować poprawność obliczeń wykorzystując komentarze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Powiązania i komentarze w kontroli poprawności obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1 proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Pozostając w sekcji „Samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Nauczyciel informatyki był bardzo zadowolony z wykonanego przez ciebie zadania. Opowiedział nawet w pokoju nauczycielskim, jak twoje rozwiązanie pomogło mu w wystawianiu ocen. Nie trzeba było długo czekać aż inny nauczyciel zgłosi się do ciebie o pomoc. Nauczyciel wychowania fizycznego miał dość ciągłego obliczania BMI uczniów za pomocą kalkulatora. Poprosił cię o wyznaczenie wartości BMI uczniów w twojej klasie, a w dodatku, w kolumnie obok zapisanie formuł, z których można skorzystać.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 z sekcji „Samouczek II”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „W tym ćwiczeniu masz za zadanie zsumować wpłacone oszczędności i skontrolować za pomocą opcji
Śledź poprzedniki
, czy podany przez ciebie sumowany zakres jest prawidłowy.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Samouczek III”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia, ale najpierw zapoznają się z treściami zawartymi w tej sekcji. Uczniowie wspólnie analizują udostępnione materiały.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Powiązania i komentarze w kontroli poprawności obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym”).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.