Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Największe slumsy świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, wpływu zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

7. analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich, wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie oraz wskazuje możliwości działań własnych, służących ochronie krajobrazów kulturowych Polski.

Zakres rozszerzony

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

5. wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji;

6. identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje slumsy i omawia ich historię,

  • wyjaśnia genezę slumsów,

  • opisuje największe slumsy świata,

  • projektuje działania, które należy podjąć w celu poprawy jakości życia w slumsach.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, metaplan

Formy zajęć: praca w grupach, w zespole klasowym

Środki dydaktyczne: e‑materiał, w zależności od wyposażenia: komputer, projektor multimedialny, tablety, tablica multimedialna, arkusze papieru, pisaki, karty pracy

Materiały pomocnicze:

Mike Davis, Planeta slumsów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2009.

Karta pracy dla ucznia do samodzielnego wypełnienia 

R17bzeUNRUY5r

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 37.86 KB w języku polskim

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z blokiem tekstowym e‑materiału oraz zebrać informacje o największych slumsach świata uwzględnionych w grafice interaktywnej.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć: „miasto”, „urbanizacja”, „slums” oraz czynników decydujących o ich rozmieszczeniu – krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.

Faza realizacyjna

  • Omówienie przez nauczyciela zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przygotowanie metaplanu ilustrującego zależności przyczynowo‑skutkowe, prowadzące do powstania slumsów w wielkich miastach świata.

  • Podział uczniów na grupy - nauczyciel określa ich liczebność i skład osobowy, wskazuje liderów grup, których zadaniem będzie prezentacja wyników pracy grupy (alternatywnie grupa uczniów wyłania lidera).

  • Prezentacja całości lub części audiobooka zawierającego informacje o genezie i historii slumsów w różnych częściach świata; w trakcie odsłuchiwania nagrania uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).

  • Zgłaszanie przez uczniów pytań i wątpliwości po wysłuchaniu audiobooka, wyjaśnienia nauczyciela.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej przedstawiającej największe slumsy świata; nauczyciel omawia poszczególne slumsy i występujące w nich problemy, prowadząc pogadankę w interakcji z uczniami, uczniowie wprowadzają ewentualne uzupełnienia, korzystając z samodzielnie pozyskanych przed lekcją informacji.

  • Praca w grupach (dyskusja, burza mózgów) polegająca na wykonaniu poleceń do audiobooka i grafiki interaktywnej – każda grupa opracowuje jedno polecenie wskazane przez nauczyciela; po zakończeniu pracy liderzy grup udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniach; pozostali uczniowie wprowadzają uzupełnienia, prezentują swoje pomysły lub podważają zasadność podanych informacji; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi; proponowana kolejność dyskutowanych zagadnień:

    • geneza slumsów,

    • cechy slumsów,

    • lokalizacja slumsów,

    • poprawa jakości życia w slumsach.

  • Dyskusja na forum klasy nad poszczególnymi zagadnieniami uwzględnionymi w poleceniach do e‑materiał, prowadząca do określenia związków przyczynowo‑skutkowych, dotyczących powstania i rozwoju slumsów; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania pomocnicze.

  • Praca w grupach nad stworzeniem metaplanu (w postaci plakatu lub w programie komputerowym) będącego graficznym podsumowaniem dyskusji i prezentacja na forum klasy.

  • Podsumowanie przez nauczyciela wyników dyskusji i ocena przygotowanych przez uczniów metaplanów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności uczniów pod względem ich możliwości i zaangażowania w lekcję.

  • Przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy oceń, czy w Polsce występują miejsca występowania slumsów. Jaka jest ich geneza? Zaproponuj sposoby eliminacji slumsów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarte w e‑materiale audiobook i grafika interaktywna mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego, dotyczącego problemów społecznych, urbanizacji, zagospodarowania miast i wsi. Będą przydatne także podczas innych lekcji z bloków tematycznych, dotyczących związków i zależności między działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym. Mogą także uwrażliwić ucznia na problemy społeczne. (Profil rozszerzony: XV.10 i XXIII.1;
profil podstawowy: VII.7).