Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Europa wśród światowych mocarstw – zmiany na przestrzeni dziejów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
1) wykazuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie mocarstwa;
wskazuje pozycję Europy na przestrzeni dziejów;
omawia pojęcie europocentryzmu;
analizuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
odwrócona klasa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
wykład;
praca z mapą.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie przygotowania krótkich prezentacji poświęconych europejskim mocarstwom na przestrzeni wieków.
Podział klasy na cztery grupy:
grupa I – Imperium Rzymskie;
grupa II – Bizancjum;
grupa III – Królestwo Franków;
grupa IV – Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do tematu o pozycji Europy wśród światowych mocarstw.
2. Nauczyciel wraz z uczniami definiuje pojęcie „światowe mocarstwo”. Burza mózgów, na tablicy są wypisywane cechy, jakie powinno ono posiadać – podają je uczniowie.
Faza realizacyjna
1. Pierwsza grupa przedstawia krótką historię Europy w dobie Cesarstwa Rzymskiego.
2. Grupa druga przedstawia Bizancjum.
3. Trzecia grupa prezentuje swoje ustalenia w kwestii państwa Franków jako europejskiej potęgi.
4. Grupa czwarta prezentuje Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego.
5. Każda grupa zapisuje na tablicy, krótką notatkę zawierającą najważniejsze informacje o danym mocarstwie europejskim i jego roli w danej epoce.
6. Omówienie przez nauczyciela roli Europy w dobie odkryć geograficznych i imperiów kolonialnych – praca z mapą.
7. Dyskusja na temat europocentryzmu – czy zawsze był cechą Europejczyków? Zespół klasowy interpretuje to pojęcie i przedstawia jego współczesne rozumienie.
Faza podsumowująca
1. Wysłuchanie audiobooka o podwalinach jedności europejskiej.
2. Dyskusja na temat znaczenia jedności europejskiej dla przyszłości kontynentu oraz roli jedności europejskiej mocarstwowej na kontynencie na przestrzeni wieków.
3. Zapisanie notatki z lekcji przez zespół klasowy.
4. Wykonanie ćwiczeń do audiobooka.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zbigniew Brzeziński, Wielka Szachownica, Warszawa 1998.
Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, red. Anna Pacześniak, Monika Klimowicz, Wrocław 2014.
Wiesław Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych 1815‑1945, Warszawa 2010.
Jan Zielonka, Europa jako imperium. Nowe spojrzenie na Unię Europejską, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany jako materiał do wykonania notatki z lekcji.