Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: O państwie opiekuńczym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia cechy kapitalizmu, które były przedmiotem krytyki.
wyjaśnia krytykę kapitalizmu z różnych pozycji ideologicznych.
definiuje pojęcia luddyzmu, czartyzmu i marksizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel wygłasza wprowadzenie do zajęć. Zwraca uwagę na historyczne uwarunkowania powstania idei państwa opiekuńczego. Wymienia różne rodzaje socjalnego modelu państwa oraz problemy związane z ich funkcjonowaniem.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Rozpoczynają się przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Czy współczesna Polska jest państwem opiekuńczym?”. Uczniowie wybierają osobę prowadzącą oraz sekretarza obrad. Zwolennicy tezy, że Polska jest takim krajem, siadają po jednej stronie klasy, zwolennicy tezy przeciwnej – po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza osobą prowadzącą o obowiązku ich pilnowania.
2. Odbywa się debata. Głos zabierają na zmianę przedstawiciele jednej i drugiej frakcji. Debata kończy się przeprowadzeniem głosowania. Jego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty. Sekretarz obrad zlicza głosy, osoba prowadząca ogłasza werdykt.
3. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę osoby prowadzącej obrady.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zwraca uwagę na współczesne wyzwania, przed jakimi stoją współczesne państwa opiekuńcze. Przywołuje takie pojęcia, jak: globalizacja, automatyzacja, deindustrializacja oraz flexicurity.
2. Uczniowie oglądają film nr 2 i samodzielnie wykonują ćwiczenia do niego. Następnie w parach porównują swoje odpowiedzi.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają film nr 1 oraz wykonują załączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Sławimir Czech, Państwo opiekuńcze a rozwoj i instytucje gospodarki, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 211, 2015 r.
Państwo opiekuńcze. Idea zapewnienia powszechnego dobrobytu, ideologia.pl.
Kamil Lirski, Państwo opiekuńcze, lewica.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.