Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Klasyfikacja jezior ze względu na żyzność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
Rozumienie pozautylitamych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
Treści nauczania:
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Poznaje klasyfikację jezior ze względu na ich żyzność (trofizm).
Charakteryzuje wyróżnione typy troficzne jezior.
Rozumie zależności powodujące zanikanie jezior.
Określa poszczególne etapy zarastania jezior.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, metoda projektu
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 r.
Górniak A., Kajak Z., Hydrobiologia, limnologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019 r.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) pojęcia żyzność wód oraz fizycznych i chemicznych wskaźników żyzności wód – rozmowa, pytania, odpowiedzi.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.
Podział uczniów na grupy (liczbę osób określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania – stworzenie teoretycznego modelu jeziora i zapisanie go w postaci schematu.
Wskazanie przez nauczyciela poszczególnym grupom troficznego typu jeziora położonego w określonej strefie klimatycznej do opracowania lub pozostawienie wyboru grupom.
Dyskusja kilkuminutowa w grupach uczniów, w której wykorzystane zostaną informacje, schematy, ilustracje zawarte w e‑materiale, prowadząca do określenia cech wskazanego/wybranego jeziora, procesów w nim zachodzących i możliwych, dalszych etapów przekształcania; opracowanie modeli (w postaci schematów) zależności między cechami jezior, ich żyznością i dalszymi przekształceniami.
Prezentacja przy tablicy sporządzonych schematów (z ich omówieniem i uzasadnieniem treści) przez kilka wybranych grup uczniów – po każdej prezentacji dyskusja z udziałem wszystkich uczniów.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości i relacji pomiędzy położeniem jeziora, jego cechami morfologicznymi (charakter dna, brzegów), cechami fizycznymi i chemicznymi wód jeziornych, a żyznością i procesami zarastania; wskazanie obszarów występowania na Ziemi jezior o różnej żyzności.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Wykonanie polecenia z części „Przeczytaj”: uzasadnij, dlaczego mówimy, że jeziora w znaczeniu geologicznym istnieją krótko.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się ze schematem interaktywnym przed lekcją i przygotowanie w domu wstępnej analizy przedmiotu. Podczas fazy realizacyjnej uczniowie w grupach/parach porównują i uzgadniają wyniki swoich analiz i nad nimi dyskutują, a następnie przedstawiają uzgodnioną wersję. Grafika interaktywna, w części lub całości, może być wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących np. zagadnień zanieczyszczenia i ochrony wód, zagospodarowania rolniczego i turystycznego terenu, rozwoju zrównoważonego i in., przedstawia bowiem procesy, które ulegają intensyfikacji wskutek działalności człowieka. Znajdzie także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery, zwłaszcza dynamiki procesów hydrologicznych.