Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Kościół prawosławny i unia brzeska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia wielowyznaniowy charakter Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
przedstawia sytuację Kościoła prawosławnego w XVI w.;
charakteryzuje przyczyny zawarcia unii brzeskiej – zarówno od strony przedstawicieli prawosławia, jak i religii rzymskokatolickiej;
ocenia, w jakim stopniu unia brzeska spełniła założone cele.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kościół prawosławny i unia brzeska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem oraz filmami w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera ich w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu. Następuje omówienie pytań przygotowanych przez uczestników zajęć, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, aby wybrani uczniowie (albo ochotnicy) przedstawili sytuację Kościoła prawosławnego w XVI w., plany reformatorskie oraz przyczyny dążenia do unii ze strony prawosławia i Kościoła katolickiego. W razie potrzeby uzupełnia podawane przez uczniów informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Schemat”). Uczniowie zapoznają się z tekstami źródłowymi, a następnie w parach przygotowują odpowiedź na polecenie 2: przedstawiają najważniejsze różnice i podobieństwa między Kościołem unickim a prawosławnym. Wybrana para omawia swoją odpowiedź, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. W podobny sposób wykonują polecenie 3.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza nagranie poświęcone powstaniu Kościoła unickiego i konfliktowi z Cerkwią prawosławną. Następnie prosi, aby uczniowie utworzyli czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedź na polecenie 3: wyjaśnili, jaką rolę odegrali Kozacy dla zachowania Cerkwi prawosławnej na ziemiach Rzeczypospolitej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie przedstawili konsekwencje unii brzeskiej dla wiernych na terenie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie, czy idea zjednoczenia prawosławia i katolicyzmu była realna w ówczesnych warunkach politycznych i społecznych? Dyskusja uczniowska.
Prowadzący podsumowuje pracę uczniów, może nagrodzić ocenami najbardziej aktywnych.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 4 z sekcji „Schemat”.
Materiały pomocnicze:
Historia. Teksty źródłowe, pod red. S. Sierpowskiego, Warszawa 1998.
M. Melnyk, Ewangelicko‑prawosławna komunikacja społeczna na ziemiach ruskich w I Rzeczypospolitej (przełom XVI i XVII w.), w: „Studia Religiologica” 2019, t. 52, nr 2.
Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.
T. Kempa, Piotr Skarga a kwestia dialogu katolicko‑prawosławnego w historii i czasach współczesnych, w: „Litteraria Copernicana” 2015, 1 (15).
T. Kempa, Konstanty Wasyl Ostrogski wobec katolicyzmu i wyznań protestanckich, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1996, R. 40.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, z. 36, Od rokoszu zebrzydowskiego do wojen kozackich, oprac. K. Tyszkowski, Kraków 1923.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać informacje zawarte w schemacie oraz filmach do przygotowania prezentacji poświęconych sytuacji prawosławia w XVI w., zawarciu unii brzeskiej oraz jej konsekwencjom – wówczas mogą zaprezentować swoje prace w trakcie fazy realizacyjnej.