Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat dorosłych w wierszu Marcina Świetlickiego Baczność!
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
nazywa środki stylistyczne oraz określa ich funkcje w wierszu Marcina Świetlickiego Baczność!,
wyjaśnia, w jaki sposób w wierszu przejawia się ironia,
interpretuje wiersz Marcina Świetlickiego Baczność!,
wskazuje szanse i zagrożenia wynikające z rozwoju komunikacji internetowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „ Świat dorosłych w wierszu Marcina Świetlickiego Baczność! „. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem poetyckim zawartym w lekcji: Baczność! Marcina Świetlickiego. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Baczność!, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Wybrany uczeń odczytuje wiersz Marcina Świetlickiego Baczność!. Nauczyciel pyta słuchaczy o ich pierwsze wrażenia. Następnie uczniowie ustalają wspólnie, jaka jest sytuacja liryczna w wierszu. Mogą im w tym pomóc pytania zawarte w ćw. 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Później uczestnicy zajęć, pracując w parach, przechodzą do wykonania poleceń 1 i 2 z sekcji „Mapa myśli”. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują samodzielnie. Warto zwrócić uwagę na zadania ułatwiające interpretację tekstu poetyckiego oraz ćw. 8, za sprawą którego uczniowie powinni dostrzec korespondencję sztuk.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel może postawić pytanie: czy wiersz Marcina Świetlickiego Baczność! to wiersz o Was? W pierwszej kolejności uczniowie decydują, czy odpowiedzieć na to pytanie pozytywnie, czy negatywnie. Później dzielą się na dwie grupy, które wymieniają się argumentami. Prowadzący dba o to, by dyskusja miała charakter merytoryczny. Przypomina dyskutantom, że mogą posługiwać się cytatami z wiersza, formułując argumenty.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Marcin Świetlicki, Czynny do odwołania, Wołowiec 2001.
Polska, mieszkam w Polsce, debata z udziałem Marcina Świetlickiego, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.