Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Marcin Świetlicki Baczność!

Skończyło się dzieciństwo. Baczność! – mówi Pani.
Skończyło się! – od teraz będziemy chadzali
czwórkami. Lub parami. Już się nie schowamy.
Już będziemy zmuszeni głosować. I tańczyć
wszystkie przedziwne narodowe tańce.
Będziemy jednym ogromnym różańcem.

Skończyło się dzieciństwo. Baczność! – mówi Pani.
Wszyscy wejdziemy przez Europę do
supermarketu‑katedry, tam Prezydent czeka
oraz czeka tam na nas przemiła Autorka
naszego podręcznika. Wszyscy zaśpiewamy
piosenkę napisaną przez to cudne Państwo.

Skończyło się dzieciństwo. Baczność! – mówi Pani.
Napiszemy felieton do kolorowego
pisemka. To doprawdy jest
zajęcie dla prawdziwych mężczyzn. I poprowadzimy
telewizyjny program kulturalny.
Mieliśmy tonąć, jednak utrzymamy

się na powierzchni. I skończyło się
dzieciństwo. Baczność! Już skończyło się.
Więc wywalczmy sobie dostęp
do ciepłych zagranicznych mórz i internetu.
Stworzymy jedną supersprawną zgodną
sieć komórkową. Baczność! Lepsze papierosy,

lepszy alkohol. Wciąż lepsze i lepsze
podpaski i pampersy, samochody, proszki.
Na zajęciach rytmiki zapoznamy się
z muzyką techno. Kiedy patrzę w twoje
oczy – to się jak akwizytor czuję, mały,
przegrany, próbujący kupę śmiecia sprzedać

nikomu. Jeśli jesteś – przyślij mejla. To jest
najgorsza rola – akwizytor, który
wciska śmieci nikomu. Jeżeli istniejesz –
to przyślij esemesa. Mogę być ci wierny.
Nic mi nie pozostało. Bo skończyło się.
Kulę i bolę się.

b Źródło: Marcin Świetlicki, Baczność!, [w:] tegoż, Wiersze, Kraków 2011, s. 279.
RbEnxWf6nOSlr1
Ćwiczenie 1
Wiersz Baczność! Marcina Świetlickiego jest przykładem liryki: Możliwe odpowiedzi: 1. bezpośredniej, 2. pośredniej, 3. inwokacyjnej, 4. podmiotu zbiorowego
11
Ćwiczenie 2
R1Ybqg8dMFp4P
Kto mówi? (Uzupełnij). Do kogo mówi? (Uzupełnij). O czym mówi? (Uzupełnij). Gdzie mówi? (Uzupełnij). W jaki sposób mówi? (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Wypisz przykłady oraz określ funkcję środków stylistycznych zastosowanych w wierszu Marcina Świetlickiego Baczność!.

RhvcvoSRWvEhS
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RDMvglYwQmzH11
Ćwiczenie 4
Wskaż postawę, którą przyjmuje podmiot liryczny w wierszu Baczność! Możliwe odpowiedzi: 1. outsider, 2. buntownik, 3. moralista, 4. kontestator, 5. oportunista, 6. nonkonformista
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma tytuł wiersza Marcina Świtelickiego – Baczność!.

RFDODyhXGptAl
(Uzupełnij).
1
21
Ćwiczenie 6
RLLORXUKPSKeH
Mapa myśli. Scharakteryzuj pokolenie, które w wierszu Marcina Świetlickiego przywoływane jest do porządku przez powtarzającą się tytułową komendę „Baczność!”.. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Charakterystyka pokolenia
    • Elementy należące do kategorii Charakterystyka pokolenia
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Charakterystyka pokolenia
RK5h54W3o4XKY
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
R104al00vD1M1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RnJsBOHilU1Fv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz obraz amerykańskiego malarza Edwarda Hoppera (1882‒1967), który twoim zdaniem najbardziej koresponduje z utworem Baczność!. Uzasadnij swój wybór, cytując fragmenty z dwóch ostatnich strof wiersza.

Zapoznaj się z opisami obrazów amerykańskiego malarza Edwarda Hoppera (1882‒1967). Zastanów się, który twoim zdaniem najbardziej koresponduje z utworem Baczność! Uzasadnij swój wybór, cytując fragmenty z dwóch ostatnich strof wiersza. Ostanie dwie strofy: lepszy alkohol. Wciąż lepsze i lepsze podpaski i pampersy, samochody, proszki. Na zajęciach rytmiki zapoznamy się z muzyką techno. Kiedy patrzę w twoje oczy - to się jak akwizytor czuję, mały, przegrany, próbujący kupę śmiecia sprzedać nikomu. Jeśli jesteś - przyślij mejla. To jest najgorsza rola - akwizytor, który wciska śmieci nikomu. Jeżeli istniejesz - to przyślij esemesa. Mogę być ci wierny. Nic mi nie pozostało. Bo skończyło się. Kulę i bolę się.

R2dpMjXNCmVu4
Edward Hopper, Pokój w Nowym Jorku, 1932
Źródło: domena publiczna.
RJ10f1am6hJnr
Edward Hopper, Automat, 1927
Źródło: domena publiczna.
R1ZHdWisxT452
Edward Hopper, Okno w hotelu, 1955
Źródło: domena publiczna.
uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 9
R7XvnJHFRbAhs
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R13rqJNCynZR8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Na czym polegają lęki egzystencjalne człowieka tworzącego współczesną kulturę konsumpcyjną? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko i odwołasz się do wiersza Marcina Świetlickiego Baczność!

uzupełnij treść
Praca domowa

Przesłanie wiersza Baczność! zapisz w formie:
- SMS‑a
- informacji na Twitterze
- posta na Facebooku
- posta na Instagramie (dodaj do niego odpowiednie zdjęcie)