Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Cykl jajnikowy i menstruacyjny – przebieg i kontrola hormonalna
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest cykl jajnikowy, uwzględniając współdziałanie hormonów przysadki i jajników.
Opiszesz przebieg cyklu menstruacyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
8 arkuszy papieru A2, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z e‑materiałem dotyczącym cyklu miesiączkowego kobiety.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej podczas przygotowania się do lekcji, zadaje pytania: „Jak przebiega cykl miesiączkowy u kobiet?”, „Jakie hormony kontrolują przebieg kobiecego cyklu miesięcznego?”.
Prowadzący prosi uczniów, aby zastanowili się przez chwilę i zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpali pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by porównali poszczególne fazy cyklu rozrodczego kobiety, zwracając uwagę na poziomy hormonów.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść poleceń nr 1 i 2 do grafiki interaktywnej. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by opierając się na e‑materiale, opracowali mapę myśli dotyczącą przydzielonych zagadnień:
grupa I i II: cykl jajnikowy;
grupa III i IV: cykl maciczny.
Grupy otrzymują po dwa arkusze papieru A2 i na jednym z nich sporządzają mapę myśli. Następnie wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali otrzymane zagadnienia. Eksperci zamieniają się grupami (I z III, II z IV) i przekazują zdobytą wiedzę. Uczniowie z drugiej grupy robią na drugim arkuszu notatki w formie mapy myśli, porządkując informacje przekazywane przez eksperta. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują ćwiczenia nr 7 (dotyczące występowania menopauzy u kobiet) i 8 (dotyczące wpływu hormonu luteinizującego na wyciszanie dodatniego sprzężenia zwrotnego w cyklu jajnikowym), a po upływie wyznaczonego czasu dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odczytują pytania zapisane na początku lekcji i udzielają na nie odpowiedzi.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może również zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję. Można jej także użyć na lekcji Cykl rozrodczy u kobiet.