Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: historia
Temat: Semper fidelis. Walki polsko‑ukraińskie o Lwów i Galicję Wschodnią w latach 1918–1919
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
Uczeń:
4) charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wojny polsko‑bolszewickiej;
zakres rozszerzony
XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
Uczeń:
1) wyjaśnia wewnętrzne i międzynarodowe uwarunkowania odzyskania niepodległości przez Polskę;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, dlaczego Polacy i Ukraińcy walczyli ze sobą, zamiast współpracować;
wyjaśnia, skąd się wzięła legenda Orląt Lwowskich;
ocenia, czy Lwów słusznie otrzymał przydomek „zawsze wierny” i najwyższe odznaczenie państwowe – Order Virtuti Militari;
dowiaduje się, w jaki sposób walki o Lwów zostały upamiętnione.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
mapa myśli,
kostka metodyczna.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z prezentacją multimedialną i wypisanie grup walczących o Lwów (z uwzględnieniem Orląt Lwowskich).
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji oraz cele. Zapowiada, że zapoznają się z fragmentem historii walk o wschodnią granicę, a dokładniej z walkami polsko‑ukraińskimi i obroną Lwowa.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, co już wiedzą na temat walk prowadzonych o granice Polski, i uzupełnili przygotowaną na tablicy mapę myśli.
Nauczyciel przechodzi do zadania, jakie mieli wykonać uczniowie w domu. Dwie osoby chętne lub wybrane przez nauczyciela prezentują przed klasą przygotowaną przez siebie pracę domową. Pozostali uczniowie uważnie słuchają, a w razie konieczności weryfikują poprawność wypowiedzi. Nauczyciel w miarę potrzeb uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytania, które zapisane są na arkuszach:
Dlaczego Polacy walczyli z Ukraińcami o Lwów?
Co było powodem konfliktu?
Uczniowie, aby móc odpowiedzieć na te pytania, zapoznają się z e‑materiałem, a następnie w parach przedyskutowują swoje odpowiedzi. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne pary uczniów o zapisanie ich spostrzeżeń (tak by odpowiedzi się nie powtarzały).
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o krótkie podsumowanie: Co już wiemy na temat walk prowadzonych o wschodnie granice i o Lwów?
Prowadzący zapowiada, że każdy z uczniów zapozna się samodzielnie z informacjami z e‑materiału dotyczącymi przebiegu walk. Uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę na daty, osoby, ugrupowania, które powstawały w tamtym czasie, oraz na to, jak się zakończyły walki.
Po wyznaczanym czasie uczniowie wspólnie omawiają i analizują przebieg walk z uwzględnieniem polecenia nauczyciela. Wybrana osoba zapisuje na tablicy wydarzenia w kolejności chronologicznej.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się i odpowiedzieli na pytanie: Czy Lwów słusznie otrzymał przydomek „zawsze wierny” i najwyższe odznaczenie państwowe – Order Virtuti Militari?
Uczniowie zgodnie ze swoimi odczuciami i podsumowując zdobytą wiedzę, udzielają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wybranych ćwiczeń (np. 1, 2, 4, 5 lub 8) dla podsumowania i utrwalenia zdobytej wiedzy. Udziela uczniom informacji zwrotnej.
Na zakończenie lekcji nauczyciel rzuca kostkę do jednego z uczniów i prosi go o jej złapanie oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, które na niej zobaczył. Pytania na ścianach kostki:
Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
Jak twoim zdaniem najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
Jak zastosujesz ten temat w życiu?
Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
Znak zapytania
Jeśli wypadnie znak zapytania, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać. Następnie uczeń odrzuca kostkę do następnej osoby.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Wyobraź sobie, że jesteś jedną z osób walczących o Lwów. Napisz list do matki, w którym opiszesz, co przeżywasz, o co walczysz i dlaczego to robisz.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Kossak, Orlęta – obrona cmentarza, 1926 r.
„Semper Fidelis” - animacja o prawdziwej historii Polski! Lwów był zawsze Polski
!
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie mogą przygotować plakat Orlęta Lwowskie jako upamiętnienie walk o Polskę.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału i map, mogą przygotować plan wycieczki do Lwowa, uwzględniając miejsca walk prowadzonych przez Polaków, wyszukując pomniki i miejsca pamięci związane z walkami o to miasto.