1
Pokaż ćwiczenia:
R13JEqDmtLcp311
Ćwiczenie 1
Podaj daty wydarzeń: wycofanie się Ukraińców za rzekę Zbrucz, konferencja pokojowa w Paryżu, zakończenie oblężenia Lwowa przez Ukraińców, odsiecz polska, atak Ukraińców na Lwów, powołanie Polskiej Komisji Likwidacyjnej, utworzenie Zachodnioukraińskiej Republiki Ludowej.
211
Ćwiczenie 2
Rsrlo0PSYOrK5
Wymień trzech bohaterów Lwowa.
Źródło: płk Cz. Mączyński - Polona; ppłk M. Tokarzewski-Karaszewicz - Wikimedia Commons; gen. J. Haller - Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1QNWQXK1OAnL
Uzasadnij swój wybór.
R1ZUu3ERMHxkT
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym oraz ilustracją, a następnie wykonaj zamieszczone pod nimi polecenia.

Lwów! – któreż polskie serce nie drgnie na to miano.

Po roku 1863 Lwów był miastem najmniej ugodowym. Wówczas to wszędzie panowała ugoda, wszędzie hasłem była tzw. rozwaga, tak często równoznaczna z tchórzostwem, wszędzie panował tzw. rozsądek, który jakże często był tylko bojaźnią. Lwów był zawsze najbardziej bez trwogi. Tu serca Polski biły najśmielej. Kto pragnął odetchnąć uczuciem wolności i nawiązać nić tradycyjną myśli, czy walki o niepodległość Polski, musiał oprzeć pracę o Lwów, gdzie biły serca goręcej rwące się do wolności.

Na tarczy waszej herbowej wypisane są słowa „Zawsze wierny!” – i dlatego iluż tu wiernych szukało ucieczki. Ilu wiernych złożyło tu głowy, by swym duchem otoczyć opieką to, co tu w sercach najgoręcej żyło – wiarę, że jeszcze nie zginęła. […]

W chwili, kiedy zginęła zmowa naszej niewoli, wam przypadł honor pierwszej walki przy waszych murach i domach. Tak, jakby na zakończenie marszu pogrzebowego, który grano nad Polską, u was zabrzmiał ostatni akord – nie pogrzebu, lecz tryumfu. […]

Lwów w dniach dla niego ciężkich stał się zbiorowym żołnierzem. Od jego pewności i jego wiary zależało, czy każdy żołnierz stać będzie spokojnie na placówce. A miasto jest w cięższych warunkach niż żołnierz na froncie. Miasto nie widzi nieprzyjaciela, nie widzi bezpośrednio rezultatów strzałów, nie zna podniecenia, jakie daje walka oko w oko. Miastu przypadają w udziale tylko same męki i trwogi. Dzieciom zagraża nędza, rodziców chwyta śmiertelna obawa. Miasto musi brać udział w zbiorowym wysiłku, musi opanować swój lęk, trzymać na wodzy swą niepewność, by strachem nie zarazić tych, którzy stoją na jego straży.

Tych kilkadziesiąt dni walki uczyniły ze Lwowa dzielnego żołnierza. Dlatego ja, jako naczelny wódz, który ma za zadanie odznaczać najdzielniejszych wśród dzielnych, najwaleczniejszych wśród walecznych, z całą sumiennością, a zarazem z uczuciem szczęścia rozstrzygnąłem, że mogę dać zbiorowemu żołnierzowi – miastu waszemu – najwyższą odznakę wojskową.

Indeks dolny Źródło: cytat za: Miesięcznik Lwowskie spotkania, nr 28, tekst dostępny online lwow.com.pl Indeks dolny koniec

RPASaBTiGwXKy
Źródło: Reprodukcja obrazu S. Batowskiego, dostępny w internecie: kresy24.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
RcfJQGd94hxwE
Przez kogo i w jakich okolicznościach zostały wypowiedziane te słowa? (Uzupełnij) Kiedy i gdzie miało miejsce to wydarzenie? (uzupełnij) Uzasadnij, dlaczego Lwów zyskał dewizę „Zawsze wierny”. (Uzupełnij).
R64JucimSVb6m
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższy schemat rozmieszczenia wojsk i odpowiedz na pytania.

R5j9WKYOfLAOv
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Adam Przybylski, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R3HII1KPy5OoP
Zastanów się czego chcesz dowiedzieć się jeszcze z tej lekcji i zadaj pytanie nauczycielowi.
Ćwiczenie 4
R1exZKpv7Btrc
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Porównaj schemat obrony Lwowa z planem miasta. Zlokalizuj na tej podstawie najważniejsze miejsca obrony Lwowa przez Polaków i umieść je na planie.

R1LvBujeX0HUm
Wymień strategiczne miejsca Lwowa podczas walk.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RqV7SWxqCuNrJ
Źródło: Bornholm, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 5
R1ULVV0H5dmmz
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Przyjrzyj się poniższej mapie i odpowiedz na pytania.

Zapoznaj się z opisem mapy i odpowiedz na pytania.

R1NvBF285tbxb
Źródło: Contentplus sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIBVxalx2nzb6
Czego dotyczyła linii Barthélemy’ego? (Uzupełnij)
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wynikami spisu ludności z 1910 r. na terenie Galicji oraz mapą obrazującą rozmieszczenie ludności według narodowości. Na tej podstawie oceń, które zdania są fałszywe, a które prawdziwe.

Język

Galicja Zachodnia

Galicja Zachodnia

Galicja Wschodnia

Galicja Wschodnia

Cała Galicja

Cała Galicja

Liczba

%

 Liczba

%

 Liczba

%

polski

2 560 820

96,0

2 114 792

39,8

4 672 500

58,55

ruski (ukraiński)

75 551

2,8

3 132 233

58,9

3 208 092

40,20

niemiecki

25 571

1,0

64 845

1,2

90114

1,13

inny

5049

0,2

5288

0,1

9771

0,12

Wyznanie

Galicja Zachodnia

Galicja Zachodnia

Galicja Wschodnia

Galicja Wschodnia

Cała Galicja

Cała Galicja

Lwów

Lwów

Liczba

%

Liczba

%

Liczba

%

Liczba

%

rzymskokatolickie

2 384 289

88,6

1 350 856

25,3

3 731 569

46,50

105 469

51,2

greckokatolickie

87 233

 3,2

3 291 218

61,7

3 379 613

42,11

39 314

19,1

mojżeszowe

213 269

7,9

659 706

12,4

871 895

10,86

57 387

27,8

inne

8419

0,3

34 397

0,6

42 598

0,53

3937

1,9

Indeks dolny Źródło: na podstawie spisu gmin i ludności Galicji z 1910 r., dostępny w Archiwum Narodowym w Krakowie, szukajwarchiwach.gov.pl Indeks dolny koniec

R56e1zrTKBS4V
Źródło: Contentplus.pl na podstawie "Mapa językowa i wyznaniowa Galicji" Wincenty Choroszewski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GNhoffVDusi
Wymyśl pytanie dotyczące tematu lekcji i zadaj je koledze.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wierszem autorstwa Artura Oppmana oraz jednym z obrazów Wojciecha Kossaka, a następnie wykonaj polecenia.

1
Artur Oppman

O mamo, otrzyj oczy,
Z uśmiechem do mnie mów -
Ta krew, co z piersi broczy,
Ta krew - to za nasz Lwów!

Ja biłem się tak samo
Jak starsi - mamo, chwal!...
Tylko mi ciebie, mamo,
Tylko mi Polski żal!...

Z prawdziwym karabinem
U pierwszych stałem czat...
O, nie płacz nad swym synem,
Że za Ojczyznę padł!..

Z krwawą na kurtce plamą
Odchodzę dumny w dal...
Tylko mi ciebie, mamo,
Tylko mi Polski żal!...

Mamo, czy jesteś ze mną?
Nie słyszę twoich słów...
W oczach mi trochę ciemno...
Obroniliśmy Lwów!...

Zostaniesz biedna samą...
Baczność! Za Lwów! Cel! Pal!
Tylko mi ciebie, mamo,
Tylko mi Polski żal!...

wiersz Źródło: Artur Oppman. Cytat za: Wikiźródła.org.
R1PNmGnq9OtiI
Źródło: Wojciech Kossak, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1GAnZWN7yWnL
Której grupy obrońców Lwowa dotyczą powyższe dzieła? Kto był inspiracją do napisania wiersza? (Uzupełnij) Rozstrzygnij, czy dzieła są realistyczne, czy symboliczne. (Uzupełnij) Oceń, czy nastrój obrazu odpowiada nastrojowi wiersza. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do obydwu dzieł. (Uzupełnij) W oparciu o oba dzieła wyjaśnij określenie „Orlęta Lwowskie”. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
Rn4LwqsnIOZaD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentami wspomnień dotyczących obrony Lwowa w listopadzie 1918 r. Przyporządkuj do nich strategiczne miejsca, o których mowa w tekście.

RVHAVb6BgnLEd
O jakim miejscu mówi ten tekst: „Korzystając z chwilowego rozejmu, przystąpiłem do organizowania załogi szkoły na wzór jednostki bojowej, z własnymi służbami, zakładami i zaopatrzeniami oraz biurem werbunkowym, które miało stać się później wielkim źródłem naszej siły zbrojnej dla Lwowa. […] Są to więc pierwsze moje kroki jako nowego dowódcy, mające na celu wybrnięcie z ogólnego chaosu, jaki ze względów zrozumiałych powstał. Pomoc moich serdecznych kolegów ze szkoły w tym względzie jest nadzwyczajna […]. Praca idzie tak szybko i tak intensywnie, że pamiętając, by żołnierz jadł i był uzbrojony, zapominamy o sobie, a przecież to już drugi dzień, a my ani nie jedliśmy, ani nie spaliśmy i co gorsza sami nie jesteśmy uzbrojeni i umundurowani”. Możliwe odpowiedzi: 1. Cytadela, 2. Szkoła Sienkiewicza, 3. Dworzec Główny