Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec takich utleniaczy jak i dichromian(VI) potasu w środowisku kwasowym.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
5) opisuje zachowanie: alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy (np. lub ); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol trzeciorzędowy od alkoholu pierwszo- i drugorzędowego; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
bada zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec tlenku miedzi(II) i ogrzewania;
bada zachowanie alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec dichromianu(VI) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI);
pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznych.
Strategie nauczania:
problemowa;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
wirtualne laboratorium;
bateria;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel przedstawia uczniom wybrane wzory półstrukturalne trzech alkoholi o różnej rzędowości. Uczniowie określają ich rzędowość i odpowiadają na pytanie, czy ulegają reakcji utleniania. Jeśli tak, to przewidują, do jakich związków organicznych zostaną one utlenione.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: „Czy moc utleniacza (słaby/silny) wpływa na rodzaj produktu utleniania danego alkoholu, biorąc pod uwagę jego rzędowość?”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Utlenianie etanolu za pomocą łagodnego i silnego utleniacza” (wg instrukcji w materiałach pomocniczych). Nauczyciel dzieli losowo uczniów na dwie grupy zadaniowe:
I grupa – utlenianie etanolu za pomocą łagodnego utleniacza;
II grupa - utlenianie etanolu za pomocą silnego utleniacza. (Grup roboczych może być więcej). Rozdaje karty pracy. Uczniowie dobierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne ze stołu laboratoryjnego.
Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia; wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze), obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji chemicznej, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie, na forum całej klasy, liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują pod względem merytorycznym zaprezentowane przez uczniów efekty pracy. Równania reakcji chemicznych uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Powrót do fazy wstępnej i porównanie wypowiedzi uczniów na początku lekcji i po przeprowadzonym eksperymencie. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel losowo dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach losują cyfrę, która informuje ich o liczbie atomów węgla, z których będzie zbudowany alkohol drugorzędowy. Zadaniem uczniów będzie wykonać prezentacji multimedialnej, w której zawarte będą równania reakcji chemicznych wybranego alkoholu z tlenkiem miedzi(II) i ogrzaniu oraz dichromianem(VI) potasu w środowisku kwasowym. Liderzy grup przedstawiają wyniki na forum klasy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną zapisów równań reakcji chemicznych.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Jeżeli uczniowie nie zdążą wykonać wszystkich ćwiczeń podczas lekcji, pozostałe wykonają w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru baterię ze skalą, cenki; kalkulator, tablicę logarytmiczną.
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Jaką barwę posiada dichromian(VI) potasu?
Jaką barwę posiada siarczan(VI) chromu(III)?
Jaki produkt otrzymujemy z alkoholu pierwszorzędowego pod wpływem łagodnego utleniacza?
Co jest produktem reakcji alkoholu drugorzędowy pod wpływem łagodnego utleniacza?
Do jakich związków organicznych utleniają się alkohole pierwszorzędowe pod wpływem dichromianu(VI) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)?
Doświadczenie chemiczne: „Utlenianie etanolu za pomocą łagodnego i silnego utleniacza”.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw na probówek, szczypce metalowe, palnik spirytusowy, zapałki/zapalniczka.
Odczynniki chemiczne: etanol, drut miedziany, dichromian(VI) potasu, stężony kwas siarkowy(VI).
Instrukcja wykonania doświadczenia I – „Utlenianie etanolu za pomocą łagodnego utleniacza”:
Do probówki wlej kilka cmIndeks górny 33 etanolu i wstaw ją do statywu na probówki.
Drut miedziany umieść w szczypcach metalowych i ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego (aż do czerwoności).
Obserwuj wygląd drutu miedzianego po ostygnięciu.
Drut miedziany ponownie ogrzej w płomieniu palnika spirytusowego.
Rozżarzony drut zanurz w probówce z etanolem.
Porównaj wygląd drutu miedzianego po wyciągnięciu z roztworu.
Delikatnie sprawdź zapach powstałego produktu reakcji i porównaj go z zapachem etanolu.
Instrukcja wykonania doświadczenia II - „Utlenianie etanolu za pomocą silnego utleniacza”:
Do probówki wlej 3 cmIndeks górny 33 etanolu.
Dodaj dwie krople roztworu dichromianu(VI) potasu.
Wprowadź kroplę stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI).
Delikatnie sprawdź zapach powstałego produktu reakcji i porównaj go z zapachem etanolu.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: