Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rada Europy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

18) charakteryzuje genezę, strukturę oraz działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Rady Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje okoliczności i cele powstania Rady Europy;

  • ocenia rolę Rady Europy dla ochronie praw obywatelskich i demokratycznego państwa prawa;

  • wskazuje na wpływ konwencji Rady Europy na prawo wewnętrzne państw członkowskich.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa;

  • metoda akwarium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie dwójkami, wykorzystując mapę myśli, wypisują przypuszczalne przyczyny kształtowania organizacji międzynarodowych po II wojnie światowej.

2. Przygotowane w parach mapy myśli mogą stworzyć jedną wspólną, która zostaje przedstawiona na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali podzielni na dwie grupy. Jedna zajmuje się historią i rozwojem Rady Europy (można wykorzystaś mapę interaktywną), druga przygotowuje informacje na temat aktywności RE.

2. Po stworzeniu mapy myśli, uczniowie weryfikują swoje pomysły dotyczące historii i rozwoju Rady Europy przygotowane przez pierwszą grupę. Mapa myśli zostaje poprawiona.

3. Druga grupa przedstawia przygotowaną przez siebie charakterystykę aktywności Rady Europy i rolę państw członkowskich.

Faza podsumowująca

1. Losowy podział na dwie inne grupy. Jedna z grup zasiada w kręgu, druga ma za zadanie ocenę jakości dyskusji.

2. Uczniowie dyskutują na temat: „Oceń rolę Rady Europy dla promowania i ochrony praw jednostki w państwach członkowskich”.

3. Uczniowie z grupy drugiej oceniają swoich kolegów. Jeden z nich podsumowuje dyskusję, wskazując na argumenty za i przeciw.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o wykonanie wszystkich ćwiczeń z materiału.

Materiały pomocnicze:

70‑lecie Rady Europy, 70 lat wdrażania idei praw człowieka i demokracji, 05.05.2019 r., rpo.gov.pl.

Julian Kaczmarek, Rada Europy, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa interaktywna może być wykorzystana przez ucznió do przygotowania się do lekcji powtórkowej.