Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rada Europy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
18) charakteryzuje genezę, strukturę oraz działania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Rady Europy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności i cele powstania Rady Europy;
ocenia rolę Rady Europy dla ochronie praw obywatelskich i demokratycznego państwa prawa;
wskazuje na wpływ konwencji Rady Europy na prawo wewnętrzne państw członkowskich.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
odwrócona klasa;
metoda akwarium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie dwójkami, wykorzystując mapę myśli, wypisują przypuszczalne przyczyny kształtowania organizacji międzynarodowych po II wojnie światowej.
2. Przygotowane w parach mapy myśli mogą stworzyć jedną wspólną, która zostaje przedstawiona na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali podzielni na dwie grupy. Jedna zajmuje się historią i rozwojem Rady Europy (można wykorzystaś mapę interaktywną), druga przygotowuje informacje na temat aktywności RE.
2. Po stworzeniu mapy myśli, uczniowie weryfikują swoje pomysły dotyczące historii i rozwoju Rady Europy przygotowane przez pierwszą grupę. Mapa myśli zostaje poprawiona.
3. Druga grupa przedstawia przygotowaną przez siebie charakterystykę aktywności Rady Europy i rolę państw członkowskich.
Faza podsumowująca
1. Losowy podział na dwie inne grupy. Jedna z grup zasiada w kręgu, druga ma za zadanie ocenę jakości dyskusji.
2. Uczniowie dyskutują na temat: „Oceń rolę Rady Europy dla promowania i ochrony praw jednostki w państwach członkowskich”.
3. Uczniowie z grupy drugiej oceniają swoich kolegów. Jeden z nich podsumowuje dyskusję, wskazując na argumenty za i przeciw.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o wykonanie wszystkich ćwiczeń z materiału.
Materiały pomocnicze:
70‑lecie Rady Europy, 70 lat wdrażania idei praw człowieka i demokracji, 05.05.2019 r., rpo.gov.pl.
Julian Kaczmarek, Rada Europy, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna może być wykorzystana przez ucznió do przygotowania się do lekcji powtórkowej.