Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Immanuel Kant a myśl polityczna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zdobywa informacje dotyczące filozofii Immanuela Kanta;
analizuje wpływ epistemologii i ontologii na poglądy etyczne i polityczne Kanta;
analizuje związki filozofii politycznej i etyki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Immanuel Kant a myśl polityczna”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi do polecenia zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem źródłowym w sekcji „Mapa myśli”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedź z polecenia w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybraną z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Jaką metodę poznania proponuje Kant?
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak teoria poznania doprowadziła Immanuela Kanta do określenia zasad ustroju republikańskiego i kierunku polityki międzynarodowej?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
— grupa 1: cel materialny,
— grupa 2: cel sam w sobie,
— grupa 3: idea woli każdej istoty rozumnej,
— grupa 4: państwo celów.
Na podstawie przydzielonych haseł uzupełniają mapę myśli.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym wyraża się, według Immanuela Kanta, godność człowieka? Następnie ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią schematu w sekcji „Mapa myśli”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 1 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek zawartych w e‑materiale.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 6 i 7) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy ćwiczenie zamknięte, a uczniowie udzielają odpowiedzi. Następnie na tablicy interaktywnej wyświetlone zostają wyniki obu ankiet. Wybrany lub chętny uczeń porównuje zestawienie i wyjaśnia, z czego wynikają różnice w odpowiedziach.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Kanta: Miejcie odwagę posługiwać się rozumem.
Materiały pomocnicze:
Grzybowski J. i inni, Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, Warszawa 2016.
Dydaktyka filozofii. Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym w sekcji „Sprawdź się” i przygotowują do niego odpowiedź na zagadnienie. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.