Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RaoaKwXwKql6G11
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. ... czystego rozumu, praktycznego rozumu, władzy sądzenia, 2. Jak został nazwany ruch religijny, w którym wychowywał się Kant?, 3. Do jakiego nurtu filozofii należeli oponenci Kanta: Johann Georg HamannJohann Gottfried Herder?, 4. jeden z najważniejszych postulatów przestrzegania prawa moralnego., 5. nauka o bycie, 6. miasto kojarzone z działalnością Kanta, 7. stanowisko filozoficzne przeciwne realizmowi w sporze o uniwersalia
RozAyV2xlQLnj1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Zdania syntetyczne, to zdania... Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczalne, w których podmiot nie zawiera orzecznika., 2. doświadczalne, w których podmiot zawiera orzecznik., 3. niewnoszące nowej wiedzy, ale rozwijające powstałe tezy.
RcejruZwsJqvX11
Ćwiczenie 3
Połącz w pary stwierdzenia z pojęciami, do których się odnoszą: pietyzm Możliwe odpowiedzi: 1. określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego, 2. badanie mające prowadzi do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia, 3. ruch religijny rozwijający się w XVII i XVIII w., głównie w luteranizmie; skierowany był przeciwko racjonalizmowi i deizmowi, propagował ascezę i rozbudzenie głębokich uczuć religijnych, 4. określa uzyskanie danego sądu lub tezy poprzez doświadczenie transcendentalizm Możliwe odpowiedzi: 1. określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego, 2. badanie mające prowadzi do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia, 3. ruch religijny rozwijający się w XVII i XVIII w., głównie w luteranizmie; skierowany był przeciwko racjonalizmowi i deizmowi, propagował ascezę i rozbudzenie głębokich uczuć religijnych, 4. określa uzyskanie danego sądu lub tezy poprzez doświadczenie aposterioryzm Możliwe odpowiedzi: 1. określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego, 2. badanie mające prowadzi do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia, 3. ruch religijny rozwijający się w XVII i XVIII w., głównie w luteranizmie; skierowany był przeciwko racjonalizmowi i deizmowi, propagował ascezę i rozbudzenie głębokich uczuć religijnych, 4. określa uzyskanie danego sądu lub tezy poprzez doświadczenie aprioryzm Możliwe odpowiedzi: 1. określa źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego, 2. badanie mające prowadzi do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia, 3. ruch religijny rozwijający się w XVII i XVIII w., głównie w luteranizmie; skierowany był przeciwko racjonalizmowi i deizmowi, propagował ascezę i rozbudzenie głębokich uczuć religijnych, 4. określa uzyskanie danego sądu lub tezy poprzez doświadczenie
Ri3Nm6vwVIB7d11
Ćwiczenie 4
Zaznacz właściwe zakończenie maksymy Immanuela Kanta. Czyn moralny to taki, który: wykonywany jest zgodnie z obowiązkiem i bez względu na skłonności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. wykonywany jest niezgodnie z obowiązkiem i bez względu na skłonności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. wykonywany jest zgodnie z obowiązkiem i według najlepszej skłonności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. wykonywany jest niezgodnie z obowiązkiem i według najlepszej skłonności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RvbEGFB28MR8d2
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź na pytanie. W jaki sposób imperatyw kategoryczny przejawia się w myśli politycznej Kanta? Możliwe odpowiedzi: 1. W stwierdzeniu, że rzeczywistość istot rozumnych opiera się na respektowaniu przedstawionych praw., 2. W przekonaniu, że jednostkowe prawa są regulowane przez ogólną i racjonalną formułę, nakłaniającą do właściwego działania w polityce., 3. W stwierdzeniu, że rzeczywistość człowieka musi opierać się na tworzeniu własnych praw., 4. W przekonaniu, że ogólne prawa są regulowane przez subiektywne formuły stosowane przez rządzących.
2
Ćwiczenie 6

Na podstawie poniższego fragmentu, napisz w jaki sposób Kant rozumiał odkrycia naukowe.

1
Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu. Przedmowa do drugiego wydania

Temu, kto pierwszy dowodnie okazał [właściwości] trójkąta równoramiennego (mniejsza o to, czy nazywał się Tales, czy inaczej), zabłysło jakby światło: pojął bowiem, że nie powinien dochodzić tego, co widzi w figurze, lub też dociekać samego jej pojęcia i stąd jakby uczyć się jej własności, lecz że musi wytworzyć figurę z tego, co sam, stosując się do pojęcia, myślą w nią włożył a priori i przedstawił (przy pomocy konstrukcji), i że - aby z całą pewnością coś a priori wiedzieć - nie może żadnej rzeczy przypisywać nic, jak tylko to, co z konieczności wynikło z tego, co sam w nią zgodnie ze swym pojęciem włożył. Z przyrodoznawstwem szło znacznie wolniej, póki nie znalazło ono właściwej drogi badania naukowego. (...) Gdy Galileusz kazał swym kulom spadać po równi pochyłej z wybraną przez siebie prędkością lub gdy Torricelli kazał powietrzu dźwigać ciężar, który sobie z góry pomyślał jako równy znanemu sobie słupowi wody, lub gdy jeszcze później Stahl zmieniał metale w wapno, to zaś znów w metal, odbierając im coś lub też zwracając im [to samo] z powrotem, wtedy wszystkim przyrodnikom rozjaśniło się w głowie. Zrozumieli, że rozum wnika w to tylko, co sam wedle swego pomysłu wytwarza, że kierując się stałymi prawami winien z zasadami swych sądów iść na czele i skłonić przyrodę do dania odpowiedzi na jego pytania, nie powinien zaś dać się tylko jakby wodzić przez nią na pasku. (...) Rozum musi zwracać się do przyrody, mając w jednej ręce swoje zasady, wedle których jedynie zgadzające się z sobą zjawiska mogą uchodzić za prawa, z drugiej zaś eksperyment, który wymyślił na podstawie tych zjawisk. Musi to wprawdzie uczynić po to, żeby zostać przez nią [przez przyrodę] pouczonym, lecz nie w roli ucznia, który daje sobie wmówić wszystko, co zechce nauczyciel, lecz w charakterze pełniącego swój urząd sędziego, który zmusza świadków do odpowiadania na pytanie, jakie im zadaje.

kant Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu. Przedmowa do drugiego wydania, Warszawa 1957.
R1TJb5bqen8kT
(Uzupełnij).
R6NciMHnmdTB231
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RUb3U4Fr4eNcF2
Ćwiczenie 8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 8
RuxjmiJcLfFVa
Odpowiedz na pytanie, które ze zdań zapewniają rozwój wiedzy? Możliwe odpowiedzi: 1. zdania apriori, 2. zdania aposteriori, 3. zdania analityczne
3
Ćwiczenie 9
R8SiTK1VUXs6W
Uzupełnij tekst na podstawie audiobooka w ten sposób, by przedstawiał ideę wiecznego pokoju Kanta. Stan pokoju pośród ludzi żyjących obok siebie Tu uzupełnij stanem naturalnym. Stanem naturalnym jest stan Tu uzupełnij. Zaniechanie działań wojennych nie jest gwarancją Tu uzupełnij. Ten kto prowadzi wojnę i żąda gwarancji pokoju, może obchodzić się z drugim jak z Tu uzupełnij. Ustrój obywatelski w każdym państwie powinien być Tu uzupełnij. Prawo międzynarodowe powinno opierać się na Tu uzupełnij wolnych państw. Ogólnoświatowe prawo obywatelskie powinno być ograniczone do warunków powszechnej Tu uzupełnij. Zasady Tu uzupełnij o warunkach możliwości powszechnego pokoju powinny być rozważone przez państwa, zbrojące się do wojny.
31
Ćwiczenie 10

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Kanta: „Miejcie odwagę posługiwać się rozumem” – w kontekście koncepcji politycznych tego filozofa.

R1WAFEAl8pYSe
(Uzupełnij).