Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Droga do konfrontacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny społeczne i polityczne zaostrzenia się relacji między rządem a opozycją na początku lat 80. XX w.;
tłumaczy, w jaki sposób władze komunistyczne próbowały poradzić sobie z ciągłymi protestami społecznymi;
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak: porozumienia sierpniowe, prowokacja bydgoska, doktryna Breżniewa, stan wojenny;
omawia znaczenie ruchu solidarnościowego na początku lat 80. XX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie zapisy porozumień sierpniowych z 1980 r.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu, np. w formie pytań, na które uczniowie chcą uzyskać odpowiedź w trakcie zajęć.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Wybrane osoby (lub ochotnicy) powinny omówić powstanie opozycji i NSZZ „Solidarność”, podpisanie porozumień sierpniowych, a także pogarszającą się sytuację społeczną i ekonomiczną Polski.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego zaostrzających się relacji między władzami komunistycznymi a opozycją i społeczeństwem. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem, a następnie jedna osoba czyta polecenie 2: „Spośród wydarzeń wskazanych na osi czasu wybierz te (maks. trzy), które twoim zdaniem ukazują największy wzrost napięcia między rządem a opozycją i dążenie do konfrontacji. Uzasadnij odpowiedź”. Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba z pary prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie wykonują (także w parach) polecenie 3: „Podziel przedstawione na osi czasu wydarzenia na te, które opisują działania opozycji, i na te, które dotyczą reakcji władz. Jak oceniasz działania jednych i drugich? Która strona twoim zdaniem dążyła do konfrontacji? Uzasadnij odpowiedź”. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, mogą dyskutować między sobą.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2: układają wydarzenia w porządku chronologicznym oraz analizują ilustrację. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Kolejne ćwiczenia 3 i 4 uczniowie wykonują w parach. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowjąca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jak myślicie, czy w sytuacji, w jakiej Polska znalazła się w roku 1981, można było doprowadzić do porozumienia między władzą komunistyczną a opozycją i społeczeństwem? Czy konfrontacja siłowa była jedynym wyjściem? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, mogą odnosić się do argumentów innych uczniów. Na koniec nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie.
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i pracę uczniów, przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–1991, PWN, Warszawa 1992.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Linia chronologiczna może zostać wykorzystana jako baza do pracy domowej dla chętnych uczniów. Ich zadaniem będzie rozwinięcie opisów poszczególnych wydarzeń zaznaczonych w multimedium.