Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Wypieranie metali z roztworów ich soli
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
6) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania‑redukcji na podstawie wartości potencjałów standardowych półogniw; pisze odpowiednie równania reakcji.
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać aktywność chemiczną metali; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje aktywność chemiczną różnych metali;
poznaje znaczenie szeregu elektrochemicznego metali do planowania doświadczeń z udziałem metali i soli metali;
pisze i uzgodnia równania reakcji chemicznych metali z roztworami soli;
projektuje doświadczenie, podczas którego otrzymuje metal dzięki wypieraniu go z roztworów jego soli.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/mazak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy wszystkie metale reagują z solami tak samo?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół szeregu aktywności metali.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z klasą ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej symulację interaktywną. Uczniowie wspólnie definiują problem badawczy.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji metali z solami” jest przeprowadzany zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Rozdaje karty pracy. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równanie przeprowadzonej reakcji, wyciągają wnioski, a wszystko zapisują w kartach pracy. Chętne osoby prezentują wyniki na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytanie: Które metale w szeregu aktywności będą wypierały inne metale w reakcji z solami?
Na podstawie przeprowadzonych reakcji, uczniowie mają uporządkować metale wg malejącej ich aktywności.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się” e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być użyta jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Które metale w szeregu aktywności będą wypierały inne metale w reakcji z solami?
Na podstawie przeprowadzonych reakcji uporządkuj metale według malejącej ich aktywności.
Doświadczenie:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, probówki/małe zlewki, szczypce, statywy do probówek, łapy do probówek, papier ścierny.
Odczynniki chemiczne: metale (, , ), roztwory wodne soli: , , .
Instrukcja wykonania:
Oczyść za pomocą papieru ściernego blaszkę cynkową, miedzianą, żelaza.
Tak przygotowane blaszki umieść w roztworach wodnych soli , , .
Obserwuj zmiany i zanotuj wyniki przeprowadzonych doświadczeń w kartach pracy.
Nauczyciel przygotowuje:
szereg elektrochemiczny metali;
układ okresowy pierwiastków chemicznych;
tabela do wpisania wyników: