1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali, wybierz prawidłowe stwierdzenia.

RdxJV7fZoBqqn11
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Korzystając z podanych informacji z szeregu elektrochemicznego metali, zaznacz prawidłowe stwierdzenia. Elektroda Ag/Ag+ potencjał standardowy wynosi +0,80; Co/Co2+ potencjał standardowy wynosi -0,28; elektroda Cu/Cu2+ potencjał standardowy +0,34; elektroda Mn/Mn2+ potencjał standardowy -1,18; elektroda Sn/Sn2+ potencjał standardowy wynosi -0,14; elektroda Pb/Pb2+ potencjał standardowy wynosi -0,14.  

RkPsxtrKltVtg
Możliwe odpowiedzi: 1. Cyna i ołów wykazują bardzo zbliżoną aktywność chemiczną., 2. Srebro jest bardziej aktywnym metalem niż kobalt., 3. Miedź jest mniej reaktywnym metalem niż mangan.
R1KYkewzB77HM1
Ćwiczenie 2
W niebieskim roztworze siarczanu(VI) miedzi(II) umieszczono ołowianą blaszkę. Po pewnym czasie stwierdzono, że ... . Zaznacz prawidłowe obserwacje. Możliwe odpowiedzi: 1. ... roztwór nie odbarwił się, a na ołowianej blaszce pojawił się osad., 2. ... roztwór odbarwił się, a na ołowianej blaszce pojawił się rdzawy osad., 3. ... roztwór odbarwił się, a masa ołowianej blaszki zmniejszyła się.
RIqdT7JeMYFkq1
Ćwiczenie 3
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym do bezbarwnego roztworu chlorku sodu wrzucono drut miedziany, który wcześniej oczyszczono papierem ściernym. Zaznacz prawidłowy wniosek. Możliwe odpowiedzi: 1. W roztworze oraz na drucie nie zauważono żadnych zmian, ponieważ miedź jest metalem mniej aktywnym niż sód., 2. Drut stopniowo się roztwarza, ponieważ miedź jest metalem bardziej aktywnym niż sód., 3. Drut stopniowo się roztwarza, ponieważ miedź jest metalem mniej aktywnym niż sód.
R7bzT4Bpce2V52
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: 2, Sn, Zn, Mg, Ca, MgNO32, Cu, CaNO32, CuSO4, MgSO4, AgNO3, 2. Polecenie: Uzupełnij poniższe równania reakcji. luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia +Mg luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia Ag
luka do uzupełnienia +ZnZnSO4+ luka do uzupełnienia
SnCl2+ luka do uzupełnienia ZnCl2+ luka do uzupełnienia
2
Ćwiczenie 5

Przeprowadzono doświadczenie, zilustrowane poniższym schematem:

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z opisem schematu.

Rwt5yo0k0HDne
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz w formie jonowej i jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji. Sformułuj wniosek do tego doświadczenia.

R11pIN4alqXr6
Sprzęt i odczynniki laboratoryjne:dwie szklane zlewki;roztwór siarczanu(VI) żelaza(III);roztwór siarczanu(VI) cynku;blaszka cynkowa;blaszka żelazna. Obserwacje: W zlewce I po pewnym czasie roztwór odbarwił się, a na blaszce powstał srebrzystobiały osad. Natomiast w zlewce II nie zauważono żadnych zmian. Wnioski: (Uzupełnij).

Równania reakcji:

RttwTID2gvQrK
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RRo8uaBZvQbRD
Równania reakcji: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono następujące doświadczenia chemiczne, zgodne z rysunkiem poniżej:

Przeprowadzono doświadczenia chemiczne. Zapoznaj się z opisem rysunku.

R10PmZOJfTBbc
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W których probówkach zajdą reakcje chemiczne? Zapisz równania tych reakcji w formie jonowej skróconej.

R16qPK8pchXP6
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWLkby6LJXX94
Odpowiedź: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Kasia, w celu porównania aktywności wybranych metali, przeprowadziła kilka doświadczeń. Po ich wykonaniu przygotowała notatkę:

  1. Cd+NiCl2CdCl2+Ni

  2. Zn + NiCl2  ZnCl2 + Ni

  3. Cd+ZnCl2brak reakcji

Korzystając z powyższych informacji, wskaż odpowiedź, która przedstawia uszeregowanie metali według ich wzrastającej aktywności.

RIIRYbkM0lIzV
Możliwe odpowiedzi: 1. Ni, Cd, Zn, 2. Cd, Zn, Ni, 3. Zn, Cd, Ni, 4. Cd, Ni, Zn, 5. Ni, Zn, Cd
3
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz, że ołów jest metalem mniej aktywnym od kadmu. W tym celu uzupełnij puste pola w poniższym dzienniku laboratoryjnym.

Schemat doświadczenia:

RmqoFTpYU52XK
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RGi0mETIxG9UO
Opis doświadczenia: (Uzupełnij).
R1Kr6tDkjwpnM
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt i odczynniki laboratoryjne:waga analityczna;dwie szklane zlewki;kolba miarowa;roztwór azotanu(V) kadmu(II);roztwór azotanu(V) ołowiu(II);blaszka ołowiu;blaszka kadmowa. Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Równania reakcji chemicznych – zapis cząsteczkowy:

RTJ0Fo2GMf7Hv
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
REeqRezTzqPzL
Równania reakcji chemicznych – zapis cząsteczkowy: (Uzupełnij).