Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie inne właściwości są charakterystyczne dla pierwiastków bloku ?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
koreluje położenie pierwiastka w układzie okresowym z jego właściwościami;
wiąże położenie pierwiastka w grupie z jego reaktywnością;
analizuje, jak zmieniają się właściwości pierwiastka wraz ze zwiększającą się ilością elektronów na powłoce .
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
bateria;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Zadaje uczniom pytania: Z czego wykonany lub czym pokryty jest pomnik ze zdjęcia? W jakiej części układu okresowego znajduje się miedź? Jakie inne pierwiastki znajdują się w bloku ?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości pierwiastków bloku . Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie na tabletach/smartfonach wpisują właściwości pierwiastków, które widoczne będą na głównych ekranie, a do których będzie można się odnieść indywidualnie. Efektem burzy mózgów ma być wymienienie właściwości pierwiastków bloku .
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych podzielony na bloki , , i celem sprawdzenia, które pierwiastki należą do bloku i porównanie tego z wypowiedzią uczniów w fazie wstępnej.
Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając pytanie: Jak zmieniają się ich właściwości wraz ze wzrastającym numerem grupy? Uczniowie omawiają grupy bloku d i poszczególne zależności. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie zapoznają się z treściami w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale, dotyczącymi właściwości pierwiastków bloku d. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej – uczniowie indywidualnie odnoszą się do poszczególnych właściwości metali bloku d oraz wyjaśniają zależności pomiędzy liczbą atomową a właściwościami fizycznymi oraz obsadzeniem elektronami powłoki d a właściwościami chemicznymi.
Nauczyciel odsyła uczniów do filmu edukacyjnego. Uczniowie w parach oglądają go, a następnie zapoznają się z poleceniem zawartym w medium i wykonują je.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co –, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w , zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru baterię z narysowaną skalą. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie pierwiastki zalicza się do bloku ?
Jakimi właściwościami charakteryzują się pierwiastki bloku ?
Jak zmieniają się ich właściwości wraz ze wzrastającym numerem grupy?
Jak należy rozumieć inertność w stosunku do metali?
Co to znaczy, że większość z metali znajdujących się w bloku układu okresowego wykazuje ujemne potencjały standardowe?
Które pierwiastki z bloku wykazują najlepsze właściwości przewodzące prąd elektryczny i dlaczego?