Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie inne właściwości są charakterystyczne dla pierwiastków bloku d?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • koreluje położenie pierwiastka w układzie okresowym z jego właściwościami;

  • wiąże położenie pierwiastka w grupie z jego reaktywnością;

  • analizuje, jak zmieniają się właściwości pierwiastka wraz ze zwiększającą się ilością elektronów na powłoce d.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film edukacyjny;

  • bateria;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Zadaje uczniom pytania: Z czego wykonany lub czym pokryty jest pomnik ze zdjęcia? W jakiej części układu okresowego znajduje się miedź? Jakie inne pierwiastki znajdują się w bloku d?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości pierwiastków bloku d. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie na tabletach/smartfonach wpisują właściwości pierwiastków, które widoczne będą na głównych ekranie, a do których będzie można się odnieść indywidualnie. Efektem burzy mózgów ma być wymienienie właściwości pierwiastków bloku d.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych podzielony na bloki s, p, d i f celem sprawdzenia, które pierwiastki należą do bloku d i porównanie tego z wypowiedzią uczniów w fazie wstępnej.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając pytanie: Jak zmieniają się ich właściwości wraz ze wzrastającym numerem grupy? Uczniowie omawiają grupy bloku d i poszczególne zależności. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  3. Uczniowie zapoznają się z treściami w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale, dotyczącymi właściwości pierwiastków bloku d. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej – uczniowie indywidualnie odnoszą się do poszczególnych właściwości metali bloku d oraz wyjaśniają zależności pomiędzy liczbą atomową a właściwościami fizycznymi oraz obsadzeniem elektronami powłoki d a właściwościami chemicznymi.

  4. Nauczyciel odsyła uczniów do filmu edukacyjnego. Uczniowie w parach oglądają go, a następnie zapoznają się z poleceniem zawartym w medium i wykonują je.

  5. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 510%, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru baterię z narysowaną skalą. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie pierwiastki zalicza się do bloku d?

  • Jakimi właściwościami charakteryzują się pierwiastki bloku d?

  • Jak zmieniają się ich właściwości wraz ze wzrastającym numerem grupy?

  • Jak należy rozumieć inertność w stosunku do metali?

  • Co to znaczy, że większość z metali znajdujących się w bloku d układu okresowego wykazuje ujemne potencjały standardowe?

  • Które pierwiastki z bloku d wykazują najlepsze właściwości przewodzące prąd elektryczny i dlaczego?