1
Pokaż ćwiczenia:
Rj6QuEz2uU9kp1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. metale alkaliczne Możliwe odpowiedzi: 1. obojętność względem danych warunków, 2. pokrywanie się metalu szczelną, cienką warstewką tlenku, co zapobiega jego dalszemu utlenianiu, 3. pierwiastki pierwszej grupy układu okresowego; wykazują wysoką reaktywność, 4. metale odporne chemicznie; do grupy metali szlachetnych zalicza się na przykład złoto, srebro oraz platynę, 5. potencjał elektrody znajdującej się w stanie standardowym; jest to miara reaktywności metali, im bardziej ujemny, tym metal aktywniejszy metale szlachetne Możliwe odpowiedzi: 1. obojętność względem danych warunków, 2. pokrywanie się metalu szczelną, cienką warstewką tlenku, co zapobiega jego dalszemu utlenianiu, 3. pierwiastki pierwszej grupy układu okresowego; wykazują wysoką reaktywność, 4. metale odporne chemicznie; do grupy metali szlachetnych zalicza się na przykład złoto, srebro oraz platynę, 5. potencjał elektrody znajdującej się w stanie standardowym; jest to miara reaktywności metali, im bardziej ujemny, tym metal aktywniejszy potencjały standardowe Możliwe odpowiedzi: 1. obojętność względem danych warunków, 2. pokrywanie się metalu szczelną, cienką warstewką tlenku, co zapobiega jego dalszemu utlenianiu, 3. pierwiastki pierwszej grupy układu okresowego; wykazują wysoką reaktywność, 4. metale odporne chemicznie; do grupy metali szlachetnych zalicza się na przykład złoto, srebro oraz platynę, 5. potencjał elektrody znajdującej się w stanie standardowym; jest to miara reaktywności metali, im bardziej ujemny, tym metal aktywniejszy inertność Możliwe odpowiedzi: 1. obojętność względem danych warunków, 2. pokrywanie się metalu szczelną, cienką warstewką tlenku, co zapobiega jego dalszemu utlenianiu, 3. pierwiastki pierwszej grupy układu okresowego; wykazują wysoką reaktywność, 4. metale odporne chemicznie; do grupy metali szlachetnych zalicza się na przykład złoto, srebro oraz platynę, 5. potencjał elektrody znajdującej się w stanie standardowym; jest to miara reaktywności metali, im bardziej ujemny, tym metal aktywniejszy pasywacja Możliwe odpowiedzi: 1. obojętność względem danych warunków, 2. pokrywanie się metalu szczelną, cienką warstewką tlenku, co zapobiega jego dalszemu utlenianiu, 3. pierwiastki pierwszej grupy układu okresowego; wykazują wysoką reaktywność, 4. metale odporne chemicznie; do grupy metali szlachetnych zalicza się na przykład złoto, srebro oraz platynę, 5. potencjał elektrody znajdującej się w stanie standardowym; jest to miara reaktywności metali, im bardziej ujemny, tym metal aktywniejszy
R1pNSG1NqzsAv1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań, zaznaczając odpowiednie pola w kolumnie „Prawda” – gdy zdanie jest prawdziwe, lub w kolumnie „Fałsz” – gdy zdanie jest fałszywe.. Wszystkie metale bloku d są ciałami stałymi w temperaturze pokojowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie metale bloku d mają srebrzysto-szarą barwę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie metale bloku d reagują ze stężonym kwasem chlorowodorowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie metale bloku d posiadają charakterystyczny połysk metaliczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego metaliczny wolfram może być wykorzystywany w żarówkach?

RPMUQZXP3ELVS
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wybierz prawidłową odpowiedź.

Patyna, śniedź, grynszpan szlachetny – produkt korozji atmosferycznej miedzi i jej stopów w wilgotnym powietrzu. Powierzchniowa warstwa patyny tworzy powłokę koloru od jasnozielonego do szarozielonego. Jej głównym składnikiem (przy powstawaniu w niezanieczyszczonej atmosferze) jest węglan diwodorotlenek dimiedzi(II). Patyna jest powłoką trwałą, jako ostatni etap procesu pasywacji. Cały proces pokrywania się powierzchni metalu nalotem patyny trwa kilkadziesiąt lat, choć pierwsze objawy mogą zacząć pojawiać się już po kilku miesiącach.

Indeks górny Źródło: pl.wikipedia.org Indeks górny koniec

R6hFmaHLZMRCk
Spośród poniższych wzorów wskaż wzór chemiczny patyny: Możliwe odpowiedzi: 1. CuCO3OH, 2. CuCO3, 3. Cu2CO3OH2, 4. CuOH2
2
Ćwiczenie 5

Określ prawdziwość zdań.

R2YqjTJ4R5Wjh
Łączenie par. . Pierwiastki bloku d są dobrymi przewodnikami prądu elektrycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Miedziowce, ze względu na niezapełnioną powłokę s, są najlepszymi przewodnikami ciepła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Największą gęstością charakteryzują się pierwiastki, takie jak skand, tytan oraz itr.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6

Uzupełnij równanie w formie cząsteczkowej reakcji srebra z rozcieńczonym roztworem kwasu azotowego(V). Dobierz współczynniki metodą bilansu elektronowego.

R1CjD4kWFfNfT
Dostępne opcje do wyboru: NII, AgI, H2O, 4, 1, 3, 3, AgNO3, NO. Polecenie: . Reakcje redoks:
Ag0 luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia e-

NV+ luka do uzupełnienia e- luka do uzupełnienia

Równanie reakcji:
luka do uzupełnienia Ag+ luka do uzupełnienia HNO33 luka do uzupełnienia + luka do uzupełnienia +2 luka do uzupełnienia
3
Ćwiczenie 7

Poniżej zamieszczone zostały wykresy przedstawiające temperatury topnienia i wrzenia dla pierwiastków bloku d okresu 4. Zapoznaj się z nimi, a następnie udziel poprawnych odpowiedzi.

Rcm7jROnoc0jE
Wykres kolumnowy. Temperatury topnienia pierwiastków bloku d okresu czwartego. Podpis osi wartości: temperatura w kelwinach.
  • Sc: 1814;
  • Ti: 1941;
  • V: 2183;
  • Cr: 2180;
  • Mn: 1519;
  • Fe: 1811;
  • Co: 1768;
  • Ni: 1728;
  • Cu: 1358;
  • Zn: 693
Źródło: ptable.com.
R6VDEa9BJeht6
Wykres kolumnowy. Temperatury wrzenia pierwiastków bloku d okresu czwartego. Podpis osi wartości: temperatura w kelwinach.
  • Sc: 3103;
  • Ti: 3560;
  • V: 3680;
  • Cr: 2944;
  • Mn: 2334;
  • Fe: 3134;
  • Co: 3173;
  • Ni: 3186;
  • Cu: 2835;
  • Zn: 1180
Źródło: ptable.com.
ROMbcM8IvX57u
Wskaż wszystkie pierwiastki, które są w temperaturze 1600°C ciałami stałymi. skandtytanwanadchrommanganżelazokobaltnikielmiedźcynk
Rj7bt6ej2HRL5
Wskaż wszystkie pierwiastki, które poniżej temperatury 2900°C występują jako gazy. skandtytanwanadchrommanganżelazokobaltnikielmiedźcynk
31
Ćwiczenie 8

Uczniowie otrzymali do analizy dwie próbki sproszkowanych metali – srebra i cynku, umieszczonych w probówkach nr 12. Do ich dyspozycji był stężony kwas solny i azotowy, probówki oraz szpatułki.

Którego kwasu powinni użyć uczniowie, aby odróżnić srebro od cynku?

R1PeiVTACesWC
Odpowiedź: (Uzupełnij).