Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czy istnieje związek między prawem powszechnego ciążenia a III prawem Keplera? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped‑clasroom |
Metody nauczania: | burza mózgów, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca wspólna |
Środki dydaktyczne: | tablica, urządzenia multimedialne dla uczniów w celu rozwiązania zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały o prawach Keplera i prawie powszechnego ciążenia |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Ten materiał należy wprowadzić razem z e‑materiałem „trzecie prawo Keplera” oraz „Prawa Keplera w obliczeniach”. Przed wprowadzeniem tego materiału uczeń musi znać prawo powszechnego ciążenia, rozumieć skąd się bierze i stosować go w obliczeniach.
| |
Faza realizacyjna: | |
Na tablicy nauczyciel wypisuje prawo powszechnego ciążenia i obok III prawo Keplera. Następnie uczniowie zgłaszają się i fragment po fragmencie wypisują zależności niezbędne do wyznaczenia wzoru na stałą w III prawie Keplera. Nauczyciel stara się objaśniać każdy krok uczniom, którzy mieli problem ze zrozumieniem materiału w domu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują pierwsze pięć zadań z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału. W każdej chwili mogą skorzystać z pomocy nauczyciela. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwójki i każdej z nich przyporządkowuje jakiś układ kilku ciał. Dla bardziej zainteresowanych uczniów mogą to być układy podwójne gwiazd np. 61 Cygni lub układy potrójne. Dla mniej zainteresowanych niewielkie układy planetarne. Każda para uczniów sprawdza na swoim układzie ile wynosi stała w III prawie Keplera. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą obejrzeć film na lekcji w fazie wprowadzającej. |