Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:

3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Zakres rozszerzony

XII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:

3) proponuje sposoby ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem i degradacją zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia główne podziały zanieczyszczeń wody;

  • wymienia sposoby ochrony wody przed zanieczyszczeniami;

  • analizuje sposoby ochrony wody przed zanieczyszczeniami.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • audiobook;

  • metoda 5 Q;

  • okienko informacyjne;

  • kieszeń i szuflada.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery ze słuchawkami, głośnikami z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie dokonują podziału zanieczyszczeń wody.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie odszukują w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” odpowiedzi na temat podziału zanieczyszczeń wody ze względu na pochodzenie, stopień szkodliwości, trwałość i źródło. Na forum klasy omawiają podział razem z nauczycielem. Konfrontują swoje wypowiedzi również z fazą wstępną.

  2. Metoda 5 Q jako zaproszenie do podróży od stanu obecnego do pożądanego. Ćwiczenie skłania uczestników do refleksji. Nauczyciel losowo dzieli uczniów w grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Uczniowie podają swoje propozycje na rozwiązanie problemu „Jak chronić wody przed zanieczyszczeniami?”. W ramach pracy metodą 5 Q uczniowie odpowiadają na pięć pytań: Czego możemy robić więcej, aby osiągnąć cel? Czego możemy robić mniej? Co możemy robić inaczej? Co możemy przestać robić? Co możemy zacząć robić? Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Po wyznaczonym czasie, uczniowie z poszczególnych grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  3. Doświadczenie chemiczne: „Filtrowanie zanieczyszczonej wody”. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta, który przeprowadzi doświadczenie wg instrukcji zamieszczonej w materiałach pomocniczych. Uczniowie obserwują i wyciągają wnioski na forum klasy.

  4. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany przez nauczyciela w ramach metody lekcji odwróconej, a przez uczniów jako pomoc w stworzeniu plakatu, czy podczas samokształcenia.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym jest renaturyzacja wody?

  • W jaki sposób możesz ochronić wodę przed zanieczyszczeniami?

  • Czy używanie nawozów sztucznych wpływa na jakość wody?

  • W jaki sposób oczyszcza się wodę zanieczyszczoną?

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, glutaki, sklerotki.

  2. Doświadczenie chemiczne: „Filtrowanie zanieczyszczonej wody”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: dwie zlewki, lejek, filtr do kawy, waciki, łyżeczka, bagietka szklana.

Odczynniki chemiczne: woda z kranu, kawa zmielona, mąka, piasek.

Instrukcja wykonania:

  • Przygotuj próbki zanieczyszczonej wody: do zlewki nalej wodę i dodaj po niewielkiej ilości różnych produktów (np. kawy, mąki, piasku). Zamieszaj.

  • Do lejka włóż filtr do kawy, nasyp piasek, umieść waciki kosmetyczne i ponownie nasyp piasek.

  • Przygotowany filtr umieść w zlewce.

  • Do filtra wlej zanieczyszczoną wodę.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Karta pracy ucznia:

R1TGiiE9NWNCw

Plik PDF o rozmiarze 54.98 KB w języku polskim