Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R16bhLXYoAb0a1
Ćwiczenie 1
Zaznacz czynności, które chronią wodę przed zanieczyszczeniami. Możliwe odpowiedzi: 1. Wrzucanie śmieci do rzek., 2. Ograniczanie zużycia wody., 3. Brak stosowania oczyszczania ścieków., 4. Izolowanie wysypisk śmieci od wód., 5. Zbieranie plam z oleju na wodzie., 6. Zużywanie dużych ilości środków ochrony przed owadami., 7. Korzystanie z naczyń wielokrotnego użytku.
11
Ćwiczenie 2
RKatX2cVG07Va
Dopasuj, czy podane zanieczyszczenie jest naturalne, czy sztuczne. Naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. smary, 2. nawozy sztuczne, 3. kwas siarkowy(VI), 4. związki wapnia, 5. związki miedzi(II) Sztuczne Możliwe odpowiedzi: 1. smary, 2. nawozy sztuczne, 3. kwas siarkowy(VI), 4. związki wapnia, 5. związki miedzi(II)
1
Ćwiczenie 3

Połącz kategorię zanieczyszczeń z odpowiednim opisem.

Rwfmo2UgjpsR1
Podział zanieczyszczeń wody ze względu na stopień szkodliwości Możliwe odpowiedzi: 1. źródło punktowe, np. ścieki odprowadzane systemem kanalizacyjnym z domów, powierzchniowe lub obszarowe, np. zanieczyszczenia spłukiwane z deszczem oraz pochodzące ze źródeł liniowych lub pasmowych, np. zanieczyszczenia z transportu, 2. rozkładalne, czyli zawierające substancje ulegające rozkładowi biologicznemu w niewielkim stopniu i pozostające w środowisku w niezmiennej formie przez długi okres oraz nierozkładalne, czyli takie, które nie przemieniają się w obecności organizmów żywych, np. sole, metale ciężkie trwałe, czyli takie, które pozostają w swojej formie, np. pestycydy, fenole, 3. bezpośrednio szkodliwe, np. fenole, kwas cyjanowodorowy, kwas siarkowy(VI), kwaśne deszcze pośrednio szkodliwe, czyli takie, które prowadzą do zmniejszenia ilości tlenu w wodach Podział zanieczyszczeń wody ze względu na trwałość Możliwe odpowiedzi: 1. źródło punktowe, np. ścieki odprowadzane systemem kanalizacyjnym z domów, powierzchniowe lub obszarowe, np. zanieczyszczenia spłukiwane z deszczem oraz pochodzące ze źródeł liniowych lub pasmowych, np. zanieczyszczenia z transportu, 2. rozkładalne, czyli zawierające substancje ulegające rozkładowi biologicznemu w niewielkim stopniu i pozostające w środowisku w niezmiennej formie przez długi okres oraz nierozkładalne, czyli takie, które nie przemieniają się w obecności organizmów żywych, np. sole, metale ciężkie trwałe, czyli takie, które pozostają w swojej formie, np. pestycydy, fenole, 3. bezpośrednio szkodliwe, np. fenole, kwas cyjanowodorowy, kwas siarkowy(VI), kwaśne deszcze pośrednio szkodliwe, czyli takie, które prowadzą do zmniejszenia ilości tlenu w wodach Podział zanieczyszczeń wody ze względu na źródło Możliwe odpowiedzi: 1. źródło punktowe, np. ścieki odprowadzane systemem kanalizacyjnym z domów, powierzchniowe lub obszarowe, np. zanieczyszczenia spłukiwane z deszczem oraz pochodzące ze źródeł liniowych lub pasmowych, np. zanieczyszczenia z transportu, 2. rozkładalne, czyli zawierające substancje ulegające rozkładowi biologicznemu w niewielkim stopniu i pozostające w środowisku w niezmiennej formie przez długi okres oraz nierozkładalne, czyli takie, które nie przemieniają się w obecności organizmów żywych, np. sole, metale ciężkie trwałe, czyli takie, które pozostają w swojej formie, np. pestycydy, fenole, 3. bezpośrednio szkodliwe, np. fenole, kwas cyjanowodorowy, kwas siarkowy(VI), kwaśne deszcze pośrednio szkodliwe, czyli takie, które prowadzą do zmniejszenia ilości tlenu w wodach
21
Ćwiczenie 4

Odpowiedz, dokąd przekazywane są ścieki, które powstają w gospodarstwach domowych.

RHfAIAVRUDg9s
Odpowiedź:.
21
Ćwiczenie 5

Odpowiedz, w jaki sposób można oczyścić wodę z substancji stałych.

RWbwArwSv6lfF
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób każdy z nas może ochronić rzeki, aby nie osiągnęły takiego stanu, jaki posiada rzeka Matanza.

R1Ox7zQhQ5tJQ
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zanieczyszczenia dzielą się na bezpośrednio szkodliwe i pośrednio szkodliwe.

Oceń, o którym zanieczyszczeniu mowa w poniższym tekście. Do zbiornika wodnego dostają się detergenty bogate w związki fosforu. Zaczyna następować proces eutrofizacji, którego skutków jest bardzo dużo – m.in. pojawia się masowy rozwój fitoplanktonu, postępuje zanikanie światła w wodzie, wyczerpywane są zasoby tlenu oraz wzrasta ilość siarkowodoru.

RnR05dozvM8J6
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób ograniczenie ilości emitowania tlenków siarki(IV), tlenków azotu i tlenków węgla(IV) ochroni wodę.

R4FBSw7zObj1B
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na wodzie został rozprzestrzeniony olej, co przedstawiono na poniższej fotografii.

Na wodzie został rozprzestrzeniony olej. Zapoznaj się z opisem fotografii.

R1CjaTyWpkE3M
Rozlany na wodzie olej
Źródło: Julie Gibbons, dostępny w internecie: www.flickr.com, domena publiczna.

Istnieją cztery metody usunięcia plamy z oleju na wodzie:

1. zatapianie – polega na zatopieniu plamy z oleju po uprzednim zasypianiu jej piaskiem;

2. spalanie na powierzchni wody;

3. dyspergowanie – polega na rozproszeniu plamy oleju;

4. zbieranie.

Oceń, która z metod jest najlepszym rozwiązaniem.

REWAUj5S04ZAO
Odpowiedź: (Uzupełnij).