Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Skutki restrukturyzacji przemysłu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje proces restrukturyzacji przemysłu,
określa warunki, w których zachodzi proces restrukturyzacji przemysłu,
podaje przykłady restrukturyzacji przemysłu w wybranych krajach.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Zioło Z., Problematyka badawcza efektów restrukturyzacji polskiej przestrzeni przemysłowej, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2006, nr 9, s. 11–19, [online], dostępny w internecie: https://prace‑kgp.up.krakow.pl/article/view/574/466.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Rozmawia z uczniami o przemianach zachodzących w przemyśle, o przyczynach i konsekwencjach tych zmian. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią materiału i wykonują w zeszycie notatkę na temat rodzajów i płaszczyzn restrukturyzacji przemysłu.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia przez uczniów. Uczniowie na forum klasy prezentują własnymi słowami poszczególne rodzaje restrukturyzacji.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, podczas którego wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat skutków restrukturyzacji, dokładnie omawiając każdy efekt, podając konkretne przykłady zakładów przemysłowych lub gałęzi przemysłu w różnych krajach.
Nauczyciel prezentuje uczniom przebieg procesu restrukturyzacji przemysłu w 3 wybranych miejscach w Europie i omawia skutki tego procesu.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat skutków restrukturyzacji przemysłu w wybranym miejscu (innym niż zaprezentowane na lekcji).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany na innych lekcjach dotyczących przemysłu i etapów jego rozwoju. Uczniowie mogą posiłkować się materiałem także podczas wykonywania pracy domowej lub podczas powtórki całego działu.