Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Skutki restrukturyzacji przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje proces restrukturyzacji przemysłu,

  • określa warunki, w których zachodzi proces restrukturyzacji przemysłu,

  • podaje przykłady restrukturyzacji przemysłu w wybranych krajach.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Zioło Z., Problematyka badawcza efektów restrukturyzacji polskiej przestrzeni przemysłowej, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2006, nr 9, s. 11–19, [online], dostępny w internecie: https://prace‑kgp.up.krakow.pl/article/view/574/466.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Rozmawia z uczniami o przemianach zachodzących w przemyśle, o przyczynach i konsekwencjach tych zmian. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią materiału i wykonują w zeszycie notatkę na temat rodzajów i płaszczyzn restrukturyzacji przemysłu.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia przez uczniów. Uczniowie na forum klasy prezentują własnymi słowami poszczególne rodzaje restrukturyzacji.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, podczas którego wykonują notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat skutków restrukturyzacji, dokładnie omawiając każdy efekt, podając konkretne przykłady zakładów przemysłowych lub gałęzi przemysłu w różnych krajach.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom przebieg procesu restrukturyzacji przemysłu w 3 wybranych miejscach w Europie i omawia skutki tego procesu.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat skutków restrukturyzacji przemysłu w wybranym miejscu (innym niż zaprezentowane na lekcji).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany na innych lekcjach dotyczących przemysłu i etapów jego rozwoju. Uczniowie mogą posiłkować się materiałem także podczas wykonywania pracy domowej lub podczas powtórki całego działu.