Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Normy społeczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych;
analizuje genezę norm;
łączy wartości z normami, które je chronią, i normy ze wzorcami działania, które świadczą o ich wypełnianiu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
prezentacja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie o to, czym według nich jest norma. Następnie wskazują, co to znaczy, że ktoś jest normalny.
2. Nauczyciel prosi o wskazanie, jakie konkretne normy ich obowiązują w domu, a jakie w klasie.
3. Wybrana lub chętna osoba odpowiada na pytanie o to, dlaczego wskazane przez uczniów normy nie są takie same.
4. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na cztery grupy. Każda z grup przygotowuje krótkie wystąpienie na temat wskazanego rodzaju norm. Uczniowie mają przedstawić również konkretne przykłady norm danego rodzaju.
2. Grupy przedstawiają swoje prezentacje. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.
3. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy scharakteryzowane przez nich normy mają charakter uniwersalny.
4. Głosowanie. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pytanie o uniwersalny charakter norm, które zamieszczono w sekcji Animacja.
5. Uczniowie za pomocą telefonów lub tabletów odpowiadają na pytanie. Nauczyciel wyświetla wyniki sondy i prosi wybranych uczniów o uzasadnienie swojego zdania.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują ćwiczenie pod nią zamieszczone. Mogą pracować indywidualnie lub w parach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lexlege.pl.
Janina Florczykiewicz, Interpretacja norm i wartości przez młodzież – analiza porównawcza, Lublin 2016.
Czcij twego ojca i twoją matkę – IV przykazanie Dekalogu, uroczyskoporszewice.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być dla uczniów podstawą do napisania pracy na temat tego, jak różne społeczeństwa mogą mieć różny stosunek do tych samych wartości i z czego może to wynikać.