Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Normy społeczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych;

  • analizuje genezę norm;

  • łączy wartości z normami, które je chronią, i normy ze wzorcami działania, które świadczą o ich wypełnianiu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • prezentacja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie o to, czym według nich jest norma. Następnie wskazują, co to znaczy, że ktoś jest normalny.

2. Nauczyciel prosi o wskazanie, jakie konkretne normy ich obowiązują w domu, a jakie w klasie.

3. Wybrana lub chętna osoba odpowiada na pytanie o to, dlaczego wskazane przez uczniów normy nie są takie same.

4. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na cztery grupy. Każda z grup przygotowuje krótkie wystąpienie na temat wskazanego rodzaju norm. Uczniowie mają przedstawić również konkretne przykłady norm danego rodzaju.

2. Grupy przedstawiają swoje prezentacje. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.

3. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy scharakteryzowane przez nich normy mają charakter uniwersalny.

4. Głosowanie. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej pytanie o uniwersalny charakter norm, które zamieszczono w sekcji Animacja.

5. Uczniowie za pomocą telefonów lub tabletów odpowiadają na pytanie. Nauczyciel wyświetla wyniki sondy i prosi wybranych uczniów o uzasadnienie swojego zdania.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują ćwiczenie pod nią zamieszczone. Mogą pracować indywidualnie lub w parach.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, lexlege.pl.

Janina Florczykiewicz, Interpretacja norm i wartości przez młodzież – analiza porównawcza, Lublin 2016.

Czcij twego ojca i twoją matkę – IV przykazanie Dekalogu, uroczyskoporszewice.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być dla uczniów podstawą do napisania pracy na temat tego, jak różne społeczeństwa mogą mieć różny stosunek do tych samych wartości i z czego może to wynikać.