Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Przestrzeń oraz trudne relacje w Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dowie się, jakie główne zmiany w stosunku do pierwowzoru literackiego wprowadził Andrzej Wajda;
zapozna się z przestrzenią opisaną w Ziemi obiecanej i ukazaną w filmie;
zanalizuje relacje między filmem a innymi dziedzinami sztuki, takimi jak muzyka oraz malarstwo;
scharakteryzuje funkcję, jaką przypisuje Wajda poszczególnym przestrzeniom ukazanym w filmie;
opisze stosunek bohaterów do religii i funkcje, jakie pełni przedstawienie tych relacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z filmem Andrzeja Wajdy Ziemia obiecana. Na tej podstawie przygotowują prezentację (w dowolnej formie) uwzględniającą następujące elementy:
- tytuł,
- reżyseria i scenariusz,
- odtwórcy głównych ról,
- muzyka,
- najważniejsze nagrody,
- opinia o obejrzanym filmie.Uczniowie przypominają sobie, czym jest kapitalizm i jak został odzwierciedlony w filmie Wajdy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rodzącego się w XIX wieku na ziemiach polskich kapitalizmu. Chętna osoba przypomina definicję kapitalizmu – system gospodarczy, który opiera się na prywatnej własności środków produkcji oraz na swobodnym obrocie dobrami w ramach rynku. Uczniowie, w oparciu o własną wiedzę, powinni wymienić zalety i wady kapitalizmu.
Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, wyszukują fotografie XIX‑wiecznych miast, fabryk. Przybliża im to kontekst miasta ukazanego w filmie.
Faza realizacyjna:
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. Następnie określają czas i miejsce akcji, krótko przypominają najważniejsze momenty filmu.
Tytuł nawiązuje do tradycji biblijnej, czyli czyli Kanaan - miejsce obiecane Żydom przez Boga, do którego Mojżesz prowadził ich przez czterdzieści lat. W tekście Reymonta ziemią obiecaną jest Łódź, do której przybywało mnóstwo ludzi w nadziei na wzbogacenie się. Oczywiście było to często niemożliwe, tytuł jest więc ironiczny.
Uczniowie po zapoznaniu z się z tekstem głównym oraz po odsłuchaniu audiobooka uzasadniają wprowadzenie zmian fabularnych w filmie wobec pierwowzoru literackiego. Przypominają sobie również wydarzenia Marca '68 i wyjaśniają, dlaczego ukazanie relacji polsko‑żydowskich było tak ważne dla reżysera.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca domowa:
Scharakteryzuj funkcję, jaką przypisuje Wajda poszczególnym przestrzeniom ukazanym w filmie.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/ziemia‑obiecana‑rez‑andrzej‑wajda
https://wfdif.online/strefa‑vod/fabu%C5%82a/ziemia‑obiecana/
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.