Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Przestrzeń oraz trudne relacje w Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
21) Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • dowie się, jakie główne zmiany w stosunku do pierwowzoru literackiego wprowadził Andrzej Wajda;

  • zapozna się z przestrzenią opisaną w Ziemi obiecanej i ukazaną w filmie;

  • zanalizuje relacje między filmem a innymi dziedzinami sztuki, takimi jak muzyka oraz malarstwo;

  • scharakteryzuje funkcję, jaką przypisuje Wajda poszczególnym przestrzeniom ukazanym w filmie;

  • opisze stosunek bohaterów do religii i funkcje, jakie pełni przedstawienie tych relacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z filmem Andrzeja Wajdy Ziemia obiecana. Na tej podstawie przygotowują prezentację (w dowolnej formie) uwzględniającą następujące elementy:
    - tytuł,
    - reżyseria i scenariusz,
    - odtwórcy głównych ról,
    - muzyka,
    - najważniejsze nagrody,
    - opinia o obejrzanym filmie.

  2. Uczniowie przypominają sobie, czym jest kapitalizm i jak został odzwierciedlony w filmie Wajdy.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozmawia z  uczniami na temat rodzącego się w  XIX wieku na ziemiach polskich kapitalizmu. Chętna osoba przypomina definicję kapitalizmu – system gospodarczy, który opiera się na prywatnej własności środków produkcji oraz na swobodnym obrocie dobrami w ramach rynku. Uczniowie, w oparciu o własną wiedzę, powinni wymienić zalety i wady kapitalizmu.

  2. Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, wyszukują fotografie XIX‑wiecznych miast, fabryk. Przybliża im to kontekst miasta ukazanego w filmie.

Faza realizacyjna:

  1. Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. Następnie określają czas i miejsce akcji, krótko przypominają najważniejsze momenty filmu.

  2. Tytuł nawiązuje do tradycji biblijnej, czyli czyli Kanaan - miejsce obiecane Żydom przez Boga, do którego Mojżesz prowadził ich przez czterdzieści lat. W  tekście Reymonta ziemią obiecaną jest Łódź, do której przybywało mnóstwo ludzi w nadziei na wzbogacenie się. Oczywiście było to często niemożliwe, tytuł jest więc ironiczny.

  3. Uczniowie po zapoznaniu z się z tekstem głównym oraz po odsłuchaniu audiobooka uzasadniają wprowadzenie zmian fabularnych w filmie wobec pierwowzoru literackiego. Przypominają sobie również wydarzenia Marca '68 i wyjaśniają, dlaczego ukazanie relacji polsko‑żydowskich było tak ważne dla reżysera.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Scharakteryzuj funkcję, jaką przypisuje Wajda poszczególnym przestrzeniom ukazanym w filmie.

Materiały pomocnicze:

  • https://culture.pl/pl/dzielo/ziemia‑obiecana‑rez‑andrzej‑wajda

  • https://wfdif.online/strefa‑vod/fabu%C5%82a/ziemia‑obiecana/

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.