Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Elementy impresjonizmu i symbolizmu – Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach Jana Kasprowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje elementy impresjonizmu i symbolizmu w utworach z cyklu Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach,
interpretuje postawę podmiotu lirycznego cyklu sonetów Jana Kasprowicza,
porównuje sonety z tomu Krzak dzikiej róży z późniejszą twórczością Kasprowicza,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują pierwszą część zadania domowego: Poszukaj zdjęć przedstawiających krajobrazy opisane w sonetach Kasprowicza (Tatry, w tym Ciemne Smreczyny i Krywań). Szczególnie zainteresowane osoby mogą przygotować prezentację multimedialną na ten temat, wzbogacona ścieżką muzyczną. Nauczyciel prosi, by uczniowie przeczytali także w domu wiersz Krzak dzikiej róży, a chętna osoba może przygotować się do jego odczytania z elementami interpretacji aktorskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji tatrzańskich krajobrazów (nauczyciel może ocenić dodatkową prace uczniów). Później przygotowana do tego osoba odczytuje Krzak dzikiej róży J. Kasprowicza. Następnie prowadzący zajęcia pyta: czy utwór Kasprowicza adekwatnie opisuje górskie pejzaże? Uczniowie dzielą się swymi refleksjami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będę pracowali nad multimedium w parach. Odtwarza wykład prof. Justyny Bajdy, a następnie prosi, by uczniowie wykonali polecenie 1 i 2 z sekcji „Multimedium”. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Później, wciąż pracując w parach, uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 1, 2, 4 i 6.
Wybrane osoby odczytują treść ćw. 7 i 8. Nauczyciel prosi, by każda z par wybrała temat do opracowania. Zadaniem uczniów jest przygotować konspekt pracy pisemnej na wybrany temat. Uczniowie podczas pracy mogą wymieniać się spostrzeżeniami i prosić nauczyciela o wskazówki.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie sporządzają na tablicy mapę myśli prezentującą -izmy charakterystyczne dla poezji Jana Kasprowicza.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Zredaguj pracę pisemną zgodnie z konspektem przygotowanym podczas lekcji (wykonaj ćw. 7 lub 8).
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994.
Iwona Mikołajczak, Dialektyka obrazowania modernistycznego „Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach” Kasprowicza i „Rozdziobią nas kruki, wrony” Żeromskiego, „Pamiętnik Literacki” 2013/2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.