Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyznaczyć wartość współczynnika załamania światła z pomiaru kąta granicznego? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fale i optyka. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | - wykład, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | WL_I, szklana kuweta z wodą, wskaźnik laserowy, mazak, linijka lub centymetr |
Materiały pomocnicze: | „Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki” T. Dryński |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na poprzedniej lekcji zadaje do domu pobawienie się w wirtualnym laboratorium dołączonym do tego e‑materiału i pomyślenie nad metodą najbardziej precyzyjnego pomiaru współczynnika załamania wody. Zadaniem dodatkowym dla chętnych może być wykonanie zrzutu ekranu takiego ustawienia lasera w wirtualnym laboratorium oraz wyprowadzenie wzorów potrzebnych do wyznaczenia współczynnika załamania. Osoby chętne powinny przysłać swoje wyniki nauczycielowi e‑mailem przed lekcją i mogą zostać nagrodzone ocenami celującymi. | |
Faza realizacyjna: | |
- Nauczyciel przedstawia uczniom eksperyment, który zostanie wykonany. Będzie on przeprowadzony identycznie, jak w multimedium bazowym tego e‑materiału. Do kuwety należy wcześniej wlać wody. Aby uzyskać lepszy efekt Tyndalla w wodzie, można wlać odrobinę mleka, ale nie za dużo, żeby nie stała się mętna. Najlepiej jest również zasłonić okna w sali i podczas eksperymentu zgasić światło, by lepiej było widać promienie. Nauczyciel, dyskutując z uczniami i korzystając z sugestii osób, które wykonały zadanie domowe dla chętnych, ustala najlepszy sposób pomiaru współczynnika załamania. Jest to sposób pokazany na rysunku do zadań 6‑8. Nauczyciel podaje uzasadnienie takie, jak w rozwiązaniu zadania 7. - Nauczyciel rysuje na tablicy bieg promienia i wyprowadza wzór na współczynnik załamania w oparciu o odległości x i y. Wspomina przy tym, że odległości x i y zostaną zmierzone linijką bądź centymetrem. Wyprowadzenie jest podane w zadaniu 6. - Ochotnik z sali mierzy odległość y między lustrem wody a spodem kuwety. Następnie przy zgaszonym świetle ochotnik świeci laserem, w sposób pokazany na rysunku do zadań 6‑8. Pozostali uczniowie obserwują plamkę lasera na ścianie, która odpowiada promieniowi załamanemu. Kiedy plamka zniknie i zostanie znaleziony kąt graniczny, drugi ochotnik oznacza mazakiem na spodzie kuwety miejsce, w którym znajdowała się plamka lasera i nastąpiło całkowite wewnętrzne odbicie. Po włączeniu światła ochotnik mierzy odległość x, między końcem kuwety, a oznaczonym miejscem. - Po zakończonym eksperymencie, wyniki pomiarów x i y są zapisane na tablicy. Nauczyciel prosi uczniów o obliczenie współczynnika załamania wody. W razie potrzeby, nauczyciel chodzi po klasie i pomaga uczniom, a na koniec omawia wynik. W przypadku bardzo zdolnej grupy można również przeprowadzić rachunek błędów podobnie, jak w zadaniu 8. Uwaga! Nauczyciel musi uważać, żeby uczniowie nie zaświecili sobie laserem w oczy. Pamiętajmy, że wiązka lasera może odbić się i załamać zarówno na granicy powietrze‑woda, jak i na granicy powietrze‑szkło. Wskaźnik laserowy daje światło o wystarczająco dużym natężeniu, żeby mogło dojść do uszkodzenia wzroku. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przypomina sposób wyznaczania współczynnika załamania wody z pomiaru kąta granicznego. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie powinni wykonać samodzielnie. Wykonanie go przez nauczyciela nie da takiego samego efektu. Uczniowie mogą wykonać doświadczenie w wirtualnym laboratorium w domu po lekcji w celu zweryfikowania zdobytej wiedzy lub na lekcji. Wirtualne laboratorium może również pełnić funkcję instruktażu dla nauczyciela, gdyby nie potrafił wykonać eksperymentu. |