Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Poza dobrem i złem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zdefiniujesz pojęcia woli mocy, amor fati, resentymentu i przewartościowania wszystkich wartości.
Poznasz motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa.
Rozpatrzysz, na czym polega różnica w tradycyjnym i nietzscheańskim rozumieniu pojęć dobra i zła.
Przeanalizujesz wpływ wybitnej jednostki na proces kulturotwórczy.
Rozważysz, czy wybitnej jednostce wolno robić wszystko, czego zapragnie.
Cele operacyjne. Uczeń:
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
schemat;
ćwiczenia przedmiotowe;
dyskusja za i przeciw;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady etycznych interpretacji dobra i zła, z którymi spotkali się do tej pory. Które z nich uważają za najważniejsze?
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: w jakim związku etyczne interpretacje pojęć dobra i zła pozostają z religijnymi pojęciami grzechu i cnoty; na czym polega spór pomiędzy obiektywnym a relatywnym rozumieniem cnót?
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji „za i przeciw” na temat: czy nauka Nietzschego może być określoną mianem etyki egalitarnej (adresowanej do wszystkich)? Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za, a drugiej – przeciw. Nauczyciel udziela też wskazówki, że oponenci, przygotowując się do dyskusji, mogą korzystać z dostępnych materiałów lub innych źródeł internetowych. Ważne jest, aby twórczo je wykorzystali i rozwinęli. Nauczyciel określa też czas na przygotowanie. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję. Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec zadanego tematu i które argumenty ich przekonały.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Schemat”, a następnie czyta polecenia:
– Przeanalizuj poniższy schemat. Zastanów się, na czym polega różnica w klasycznym i nietzscheańskim rozumieniu pojęć dobra i zła. Rozważ, czy można poszerzyć ten schemat o inne zagadnienia.
– Na jakich prawach i regułach powinna się opierać moralność stworzona według wytycznych Nietzschego? Czy potrafisz podać przykład postępowania, które będzie zgodne z tradycyjną etyką i zarazem zgodne z koncepcją filozofa?
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1‑5. Następnie omawiają swoje rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
– Co oznacza, że wybitny indywidualista sam decyduje, czym jest dobro, a czym zło?
– W jaki sposób postawa takiej jednostki wpływa na tworzenie kultury?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Chrzanowski G., Kim jest „ostatni człowiek”, czyli o transcendowaniu w filozofii Fryderyka Nietzschego i w teologii chrześcijańskiej, w: Mistrzowie podejrzeń: afirmacja, negacja czy przezwyciężenie?, red. Jowita Guja, Kraków 2015, s. 101‑121.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.