Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Poza dobrem i złem

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
9. Friedrich Nietzsche. Uczeń:
1) przedstawia motywy nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa;
2) wyjaśnia pojęcia woli mocy i nadczłowieka;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zdefiniujesz pojęcia woli mocy, amor fati, resentymentu i przewartościowania wszystkich wartości.

  • Poznasz motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa.

  • Rozpatrzysz, na czym polega różnica w tradycyjnym i nietzscheańskim rozumieniu pojęć dobra i zła.

  • Przeanalizujesz wpływ wybitnej jednostki na proces kulturotwórczy.

  • Rozważysz, czy wybitnej jednostce wolno robić wszystko, czego zapragnie.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;

  • umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • schemat;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • dyskusja za i przeciw;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady etycznych interpretacji dobra i zła, z którymi spotkali się do tej pory. Które z nich uważają za najważniejsze?

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: w jakim związku etyczne interpretacje pojęć dobra i zła pozostają z religijnymi pojęciami grzechu i cnoty; na czym polega spór pomiędzy obiektywnym a relatywnym rozumieniem cnót?

Faza realizacyjna:

  1. Dyskusja. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Informuje uczniów, że mają się przygotować do dyskusji „za i przeciw” na temat: czy nauka Nietzschego może być określoną mianem etyki egalitarnej (adresowanej do wszystkich)? Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za, a drugiej – przeciw. Nauczyciel udziela też wskazówki, że oponenci, przygotowując się do dyskusji, mogą korzystać z dostępnych materiałów lub innych źródeł internetowych. Ważne jest, aby twórczo je wykorzystali i rozwinęli. Nauczyciel określa też czas na przygotowanie. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel ustala z uczniami zasady, według których będzie ona prowadzona. Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję. Po odbytej dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje. Następnie prosi uczniów, by zastanowili się, jakie teraz jest ich stanowisko wobec zadanego tematu i które argumenty ich przekonały.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Schemat”, a następnie czyta polecenia:
    Przeanalizuj poniższy schemat. Zastanów się, na czym polega różnica w klasycznym i nietzscheańskim rozumieniu pojęć dobra i zła. Rozważ, czy można poszerzyć ten schemat o inne zagadnienia.
    Na jakich prawach i regułach powinna się opierać moralność stworzona według wytycznych Nietzschego? Czy potrafisz podać przykład postępowania, które będzie zgodne z tradycyjną etyką i zarazem zgodne z koncepcją filozofa?
    Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1‑5. Następnie omawiają swoje rozwiązania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    – Co oznacza, że wybitny indywidualista sam decyduje, czym jest dobro, a czym zło?
    – W jaki sposób postawa takiej jednostki wpływa na tworzenie kultury?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Chrzanowski G., Kim jest „ostatni człowiek”, czyli o transcendowaniu w filozofii Fryderyka Nietzschego i w teologii chrześcijańskiej, w: Mistrzowie podejrzeń: afirmacja, negacja czy przezwyciężenie?, red. Jowita Guja, Kraków 2015, s. 101‑121.

  • Nietzsche F., Z genealogii moralności, Kraków 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.