Sprawdź się
Wiesz już, w jaki sposób Nietzsche postrzegał tradycyjne rozumienie pojęć dobra i zła oraz jak sam je interpretował. Wskaż twierdzenia, które poprawnie oddają jego poglądy.
twierdzenie | prawda | fałsz |
Wybitny twórca ma obowiązek stawiać się ponad tym, co jest powszechnie uznawane za dobro i zło. | □ | □ |
Motłoch, gawiedź, tłum nie są w stanie myśleć samodzielnie, dlatego potrzebują narzuconej moralności. | □ | □ |
Każdy człowiek ma prawo do samodzielnego decydowania o tym, co jest dobrem, a co złem, nawet jeśli jest przedstawicielem motłochu. | □ | □ |
„Dobrzy i sprawiedliwi” to synonimiczne określenie twórców. | □ | □ |
Każda cnota ma wartość obiektywną. | □ | □ |
Poniżej znajdują się fragmenty tekstu Poza dobrem i złem. Zapoznaj się z nimi, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje ich treść. Weź pod uwagę zdobytą wcześniej wiedzę.
Poniżej znajdują się fragmenty tekstu Poza dobrem i złem. Zapoznaj się z nimi, a następnie wybierz zdanie, które poprawnie opisuje ich treść. Weź pod uwagę zdobytą wcześniej wiedzę.
Poza dobrem i złemCzłowiek odmiany dostojnej czuje, że od niego zależy naznaczanie wartości, nie potrzebuje niczyjego przyzwolenia, rozumuje bowiem: „co dla mnie szkodliwe, to i samo w sobie jest szkodliwe”, i wie, że w jego mocy jest nadawać wagę rzeczom, że dano mu tworzyć wartości. (...) Człowiek dostojny czci w sobie mocarza i tego, co ma władzę nad sobą samym (…), który z rozkoszą potrafi być dla siebie surowym i twardym. (…) Wiara w siebie samego, duma z siebie samego, głęboka niechęć i ironia dla „zaparcia się siebie samego”, - oto cechy morału dostojnego, równie dla niego istotne, jak odcień lekceważenia i niedowierzanie względem objawów współczucia i dobrego serca.
Poniżej znajdują się fragmenty Antychrysta Nietzschego. Przeczytaj je, a następnie wskaż twierdzenia, które poprawnie oddają ich treść. Weź również pod uwagę zdobytą już wcześniej wiedzę.
Poniżej znajdują się fragmenty Antychrysta Nietzschego. Zapoznaj się z nimi, a następnie zaznacz twierdzenia, które poprawnie oddają ich treść.
AntychrystChrześcijaństwo stanęło po stronie wszystkiego, co słabe, niskie, nieudane, stworzyło ideał ze sprzeciwienia się samozachowawczym instynktom silnego życia; zepsuło rozum nawet duchowo najsilniejszych, ucząc najwyższe wartości duchowe odczuwać jako grzeszne, na manowce wiodące, jako pokuszenie. (…) Dokąd wpływ teologów sięga, tam odwrócono ocenę wartości do góry nogami, tam pojęcia „prawdy” i „fałszu” są z konieczności odwrócone; co najszkodliwsze dla życia, zwie się tu prawdziwe, co je podnosi, wzmaga, potwierdza, usprawiedliwia i tryumfującym czyni, zowie się fałszywym. (…)
AntychrystPasożytniczy rodzaj człowieka, który udaje się tylko kosztem wszystkich zdrowych tworów życia, kapłan, nadużywa imienia Boga: zwie on stan rzeczy, w którym kapłan wartość rzeczy ustanawia, „Królestwem Bożym”; środki, których mocą osiąga lub podtrzymuje się taki stan, zwie „wolą Bożą”; z zimnokrwistym cynizmem mierzy ludy, czasy, jednostki wedle tego, czy były przemocy kapłańskiej pożyteczne, czy też się jej opierały. (…) Kapłan sformułował surowo, pedantycznie, (…) co chce mieć, „co jest wolą Bożą”... Odtąd wszystkie sprawy życia są tak ułożone, że kapłan jest wszędzie niezbędny, we wszystkich naturalnych zdarzeniach życiowych, przy urodzeniu, małżeństwie, chorobie, śmierci, nie mówiąc już o ofierze („wieczerzy”), zjawia się święty pasożyt, by je wynaturzyć: w języku jego „uświęcić”… (…)
Przeczytaj fragment Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego i odpowiedz na pytanie, o których cechach typowych dla postawy twórcy jest w nim mowa.
Zapoznaj się z fragmentem Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego i odpowiedz na pytanie, o których cechach typowych dla postawy twórcy jest w nim mowa.
Tako rzecze ZaratustraKto szuka, łatwo sam się gubi, każde osamotnienie jest przewinieniem” – tak mawia trzoda. A tyś długo należał do trzody.
Głos trzody długo odzywać się w tobie będzie. I gdy nawet mówić poczniesz: „Nie mam już z wami wspólnego sumienia”, będzie to głosem skargi i bólem twym.
Bo zważ, ten ból nawet porodziło owo wspólne sumienie; tego sumienia ostatnie przebłyski żarzą się jeszcze w twym smętku.
Chcesz więc drogą tego smętku pójść, jako iż jest to droga do ciebie samego? Pokażże mi swe prawo i swe siły ku temu.
Czyś jest nową siłą i nowem prawem? Czyś jest nowym ruchem, z siebie toczącym się kołem? Czy możesz zmusić gwiazdy, by wokół ciebie krążyły? (…)
Zwiesz się wolnym? Myśl, co tobą włada, usłyszeć pragnę, nie zaś, iż z jarzma jakiegoś umknąć się zdołałeś.
Czyś jest z tych, którym z jarzma umykać się wolno? Niejeden ostatnią swą wartość precz odrzucił, gdy odrzucił swą służebność. (…)
Zali zdołasz nadać sobie swe zło i dobro i zawiesić wolę swą nad sobą jako zakon? Zali potrafisz być sędzią sobie i mścicielem własnego zakonu? (...)
Zali poznałeś już, bracie mój, słowo „wzgarda”? oraz męczarnię swojego poczucia słuszności, gdy zechcesz być sprawiedliwym dla tych, co tobą gardzą?
Zmuszasz wielu, by zbywszy dawnych o tobie mniemań, uczyli się ponownie sądzić ciebie: ciężko ci to policzą. Zbliżyłeś się do nich i minąłeś ich: tego ci nigdy nie wybaczą. (...)
Niesprawiedliwość i bród miotają za samotnikiem: jednakże, bracie mój, jeżeli gwiazdą chcesz być, musisz im mimo to świecić. (…)
Z miłością swą idź do samotni i z twórczością swą, o bracie mój – późno powlecze się za tobą kula sprawiedliwości.
I ze łzami memi idź w samotnię swą, o bracie mój! Kocham tego, co ponad siebie tworzyć pragnie i tak oto zanika.”
Z treści lekcji jest ci znane pojęcie resentymentu. Podaj własny przykład zachowania, które odznacza się resentymentem.
Poniżej znajdują się dwa fragmenty z pism znawców filozofii Nietzschego, dotyczące koncepcji amor fati. W oparciu o ich treść i zdobytą dotychczas wiedzę odpowiedz, dlaczego chrześcijaństwo jest wrogie życiu.
Fryderyk NietzscheTym określeniem stara się Nietzsche oddać cechę prawdziwego człowieka – nadczłowieka: świadomość, iż wbrew interpretacjom religijnym i idealistycznym świat, w jakim żyjemy, jest jedynym naszym światem. A zatem w życiu – w jego bólu i radości – człowiek musi co krok afirmować samego siebie, jak gdyby miał żyć wiecznie.
Wieczne powroty Fryderyka NietzschegoGodne podkreślenia: postawie amor fati towarzyszy radość i to intensywnie przeżywana. Źródłem tej radości jest poczucie ważności (…) własnej osoby. Z radosną gotowością godzę się na swój los – nawet wówczas, jeśli jest to straszny los – ponieważ czuję się w jakiś sposób uprzywilejowany, że mnie ten los spotkał.