Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ROkiAVs3HdcUJ11
Ćwiczenie 1
Wiesz już, w jaki sposób Nietzsche postrzegał tradycyjne rozumienie pojęć dobra i zła oraz jak sam je interpretował. Wybierz twierdzenia, które poprawnie oddają jego poglądy. Wybitny twórca ma obowiązek stawiać się ponad tym, co jest powszechnie uznawane za dobro i zło. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Motłoch, gawiedź, tłum nie są w stanie myśleć samodzielnie, dlatego potrzebują narzuconej moralności. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Każdy człowiek ma prawo do samodzielnego decydowania o tym, co jest dobrem, a co złem, nawet jeśli jest przedstawicielem motłochu. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. „Dobrzy i sprawiedliwi” to synonimiczne określenie twórców. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Każda cnota ma wartość obiektywną. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
1
R1IRJxGlXldGN11
Ćwiczenie 2
Które z podanych zakończeń zdania są poprawne?
1
Ćwiczenie 2
Rt9yNYzvxkKuF
Wybierz wszystkie poprawne zakończenia następującego zdania. Do cech postawy dążącej do przewartościowania wszystkich wartości należą: Możliwe odpowiedzi: 1. brutalna walka z bezrozumnym motłochem, 2. niewiara w obiektywne rozumienie pojęcia cnoty, 3. chęć samodzielnego decydowania co jest dobrem, a co złem, 4. porzucenie ogólnie panujących norm moralnych, 5. dążenie do posiadania jak największej ilości bogactw
R1OK9ezJjw0YQ1
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawne określenie resentymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyszydzanie twórczych przyjaciół za ich plecami., 2. Lekceważenie wartości, do których się nie dorasta., 3. Krytykowanie mądrzejszych od siebie., 4. Wyśmiewanie ludzi nierozumianych.
1
Ćwiczenie 3
RKyN8FtpWmoID
Zaznacz poprawne określenia resentymentu. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyszydzanie twórczych przyjaciół za ich plecami., 2. Lekceważenie wartości, do których się nie dorasta., 3. Krytykowanie mądrzejszych od siebie., 4. Wyśmiewanie ludzi nierozumianych.
1
Ćwiczenie 4

Poniżej znajdują się fragmenty tekstu Poza dobrem i złem. Zapoznaj się z nimi, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje ich treść. Weź pod uwagę zdobytą wcześniej wiedzę.

Poniżej znajdują się fragmenty tekstu Poza dobrem i złem. Zapoznaj się z nimi, a następnie wybierz zdanie, które poprawnie opisuje ich treść.  Weź pod uwagę zdobytą wcześniej wiedzę.

1
Nietzsche Fryderyk Poza dobrem i złem

Człowiek odmiany dostojnej czuje, że od niego zależy naznaczanie wartości, nie potrzebuje niczyjego przyzwolenia, rozumuje bowiem: „co dla mnie szkodliwe, to i samo w sobie jest szkodliwe”, i wie, że w jego mocy jest nadawać wagę rzeczom, że dano mu tworzyć wartości. (...) Człowiek dostojny czci w sobie mocarza i tego, co ma władzę nad sobą samym (…), który z rozkoszą potrafi być dla siebie surowym i twardym. (…) Wiara w siebie samego, duma z siebie samego, głęboka niechęć i ironia dla „zaparcia się siebie samego”, - oto cechy morału dostojnego, równie dla niego istotne, jak odcień lekceważenia i niedowierzanie względem objawów współczucia i dobrego serca.

cytat3 Źródło: Nietzsche Fryderyk, Poza dobrem i złem, Warszawa 1907, s. 244–245.
R1WRKFBorrEK1
Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek dostojny realizuje cechy: woli mocy, umiłowania losu, resentymentu., 2. Człowiek dostojny realizuje cechy: woli mocy, resentymentu, przewartościowania wszystkich wartości., 3. Człowiek dostojny realizuje cechy: umiłowania losu, resentymentu, przewartościowania wszystkich wartości., 4. Człowiek dostojny realizuje cechy: woli mocy, umiłowania losu, przewartościowania wszystkich wartości.
2
Ćwiczenie 5

Poniżej znajdują się fragmenty Antychrysta Nietzschego. Przeczytaj je, a następnie wskaż twierdzenia, które poprawnie oddają ich treść. Weź również pod uwagę zdobytą już wcześniej wiedzę.

Poniżej znajdują się fragmenty Antychrysta Nietzschego. Zapoznaj się z nimi, a następnie zaznacz twierdzenia, które poprawnie oddają ich treść.

1
Fryderyk Nietzsche Antychryst

Chrześcijaństwo stanęło po stronie wszystkiego, co słabe, niskie, nieudane, stworzyło ideał ze sprzeciwienia się samozachowawczym instynktom silnego życia; zepsuło rozum nawet duchowo najsilniejszych, ucząc najwyższe wartości duchowe odczuwać jako grzeszne, na manowce wiodące, jako pokuszenie. (…) Dokąd wpływ teologów sięga, tam odwrócono ocenę wartości do góry nogami, tam pojęcia „prawdy” i „fałszu” są z konieczności odwrócone; co najszkodliwsze dla życia, zwie się tu prawdziwe, co je podnosi, wzmaga, potwierdza, usprawiedliwia i tryumfującym czyni, zowie się fałszywym. (…)

anty Źródło: Fryderyk Nietzsche, Antychryst, tłum. L. Staff, Kraków 2005, s. 9–11.
1
Fryderyk Nietzsche Antychryst

Pasożytniczy rodzaj człowieka, który udaje się tylko kosztem wszystkich zdrowych tworów życia, kapłan, nadużywa imienia Boga: zwie on stan rzeczy, w którym kapłan wartość rzeczy ustanawia, „Królestwem Bożym”; środki, których mocą osiąga lub podtrzymuje się taki stan, zwie „wolą Bożą”; z zimnokrwistym cynizmem mierzy ludy, czasy, jednostki wedle tego, czy były przemocy kapłańskiej pożyteczne, czy też się jej opierały. (…) Kapłan sformułował surowo, pedantycznie, (…) co chce mieć, „co jest wolą Bożą”... Odtąd wszystkie sprawy życia są tak ułożone, że kapłan jest wszędzie niezbędny, we wszystkich naturalnych zdarzeniach życiowych, przy urodzeniu, małżeństwie, chorobie, śmierci, nie mówiąc już o ofierze („wieczerzy”), zjawia się święty pasożyt, by je wynaturzyć: w języku jego „uświęcić”… (…)

anty2 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Antychryst, tłum. Leopold Staff, Kraków 2005, s. 25–26.
R1cL8gWPQ6ILm
Możliwe odpowiedzi: 1. Kapłani należą do grupy osób zwanej przez Nietzschego „dobrymi i sprawiedliwymi”., 2. To kapłani wymyślili chrześcijańskiego Boga., 3. Bez udziału kapłana nie odbędzie się żadne ważne wydarzenie w życiu człowieka., 4. Kapłani dbają o to, aby nie była przestrzegana zasada amor fati i potępiają ludzi, którzy realizują swą wolę mocy"., 5. Kapłan uznaje za wolę bożą to, co leży w jego interesie.
21
Ćwiczenie 6

Przeczytaj  fragment Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego i odpowiedz na pytanie, o których cechach typowych dla postawy twórcy jest w nim mowa.

Zapoznaj się z fragmentem Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego i odpowiedz na pytanie, o których cechach typowych dla postawy twórcy jest w nim mowa.

1
Fryderyk Nietzsche Tako rzecze Zaratustra

Kto szuka, łatwo sam się gubi, każde osamotnienie jest przewinieniem” – tak mawia trzoda. A tyś długo należał do trzody.
Głos trzody długo odzywać się w tobie będzie. I gdy nawet mówić poczniesz: „Nie mam już z wami wspólnego sumienia”, będzie to głosem skargi i bólem twym.
Bo zważ, ten ból nawet porodziło owo wspólne sumienie; tego sumienia ostatnie przebłyski żarzą się jeszcze w twym smętku. 
Chcesz więc drogą tego smętku pójść, jako iż jest to droga do ciebie samego? Pokażże mi swe prawo i swe siły ku temu.
Czyś jest nową siłą i nowem prawem? Czyś jest nowym ruchem, z siebie toczącym się kołem? Czy możesz zmusić gwiazdy, by wokół ciebie krążyły? (…)
Zwiesz się wolnym? Myśl, co tobą włada, usłyszeć pragnę, nie zaś, iż z jarzma jakiegoś umknąć się zdołałeś.
Czyś jest z tych, którym z jarzma umykać się wolno? Niejeden ostatnią swą wartość precz odrzucił, gdy odrzucił swą służebność. (…)
Zali zdołasz nadać sobie swe zło i dobro i zawiesić wolę swą nad sobą jako zakon? Zali potrafisz być sędzią sobie i mścicielem własnego zakonu? (...)
Zali poznałeś już, bracie mój, słowo „wzgarda”? oraz męczarnię swojego poczucia słuszności, gdy zechcesz być sprawiedliwym dla tych, co tobą gardzą?
Zmuszasz wielu, by zbywszy dawnych o tobie mniemań, uczyli się ponownie sądzić ciebie: ciężko ci to policzą. Zbliżyłeś się do nich i minąłeś ich: tego ci nigdy nie wybaczą. (...)
Niesprawiedliwość i bród miotają za samotnikiem: jednakże, bracie mój, jeżeli gwiazdą chcesz być, musisz im mimo to świecić. (…)
Z miłością swą idź do samotni i z twórczością swą, o bracie mój – późno powlecze się za tobą kula sprawiedliwości.
I ze łzami memi idź w samotnię swą, o bracie mój! Kocham tego, co ponad siebie tworzyć pragnie i tak oto zanika.”

cw7 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, tłum. Wacław Berent, Warszawa 2005, s. 54–56.
R1erV7LoG9iUc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Z treści lekcji jest ci znane pojęcie resentymentu. Podaj własny przykład zachowania, które odznacza się resentymentem.

R5MpAWaiBixte
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Poniżej znajdują się dwa fragmenty z pism znawców filozofii Nietzschego, dotyczące koncepcji amor fati. W oparciu o ich treść i zdobytą dotychczas wiedzę odpowiedz, dlaczego chrześcijaństwo jest wrogie życiu.

1
Teodoro Gomez Fryderyk Nietzsche

Tym określeniem stara się Nietzsche oddać cechę prawdziwego człowieka – nadczłowieka: świadomość, iż wbrew interpretacjom religijnym i idealistycznym świat, w jakim żyjemy, jest jedynym naszym światem. A zatem w życiu – w jego bólu i radości – człowiek musi co krok afirmować samego siebie, jak gdyby miał żyć wiecznie.

cytat Źródło: Teodoro Gomez, Fryderyk Nietzsche, tłum. T. Ostrowski, Warszawa 2017, s. 156.
1
Krzysztof Wieczorek Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego

Godne podkreślenia: postawie amor fati towarzyszy radość i to intensywnie przeżywana. Źródłem tej radości jest poczucie ważności (…) własnej osoby. Z radosną gotowością godzę się na swój los – nawet wówczas, jeśli jest to straszny los – ponieważ czuję się w jakiś sposób uprzywilejowany, że mnie ten los spotkał.

cytat2 Źródło: Krzysztof Wieczorek, Wieczne powroty Fryderyka Nietzschego, Katowice 1998, s. 90.
R195b6q5vBBGi
(Uzupełnij).