Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: „Śledztwo będzie dla nas rozrywką”. Edgar Allan Poe jako prekursor literatury detektywistycznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje schemat fabularny oraz świat przedstawiony typowy dla konwencji detektywistycznej;
wyjaśnia, w jaki sposób twórczość detektywistyczna Edgara Allana Poego zrywa z tradycją literatury romantycznej;
wskazuje w utworze Poego sensy i znaczenia uniwersalne;
interpretuje plakaty inspirowane opowiadaniem Edgara Allana Poego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru, mazaki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w różnych źródłach informacji na temat tego, czym jest zagadka zamkniętego pokoju. Zadaniem uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnej, która będzie zawierała:
- stronę tytułową,
- wyjaśnienie pojęcia,
- nawiązania literackie i fimowe do omawianej tematyki (tytuł, autor bądź reżyser, krótkie omówienie motywu w tym konkretnym utworze, ilustracja),
- bibliografię,
- hiperlinki,
- stronę zamykającą.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Nauczyciel prosi przynajmniej dwie osoby o zaprezentowanie przygotowanych w domu prac. Dobrze byłoby, aby prezentacje odbywały się z tłem muzycznym adekwatnym do przedstawianej tematyki. Pozostałe prezentacje multimedialne uczniowie w formie elektronicznej mogą przesłać nauczycielowi do oceny.
Nauczyciel pyta, jaki związek ma prezentacja przygotowana w domu z tematem lekcji. Chętne osoby dzielą się swoimi przemyśleniami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Zapoznają się z poleceniami tam zamieszczonymi. Nauczyciel włącza nagranie, a uczniowie zastanawiają się nad odpowiedziami do przeczytanych poleceń. Następnie dzielą się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenie 1, druga polecenie 2. Nauczyciel weryfikuje pracę uczniów.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary. Ćwiczenia 4, 5, 6 oraz 7 wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie wykonują metodą plakatu ćwiczenie 8. Na dużym arkuszu papieru umieszczają odpowiedzi na postawione w zadaniu zagadnienia. Nad tym zadaniem uczniowie pracują w większych grupach. Nauczyciel wiesza plakaty w widocznym miejscu w klasie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Z galerii plakatów (ćwiczenie 9 sekcja „Sprawdź się”) zapowiadających filmowe adaptacje opowiadania Morderstwa przy Rue Morgue wybierz jeden i wyjaśnij, jakie odczytanie utworu zawiera.
Materiały pomocnicze:
Elżbieta Kiślak, Detektyw jako artysta romantyczny, „Teksty Drugie” 2002, nr 6.
Edward Kasperski, Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, [w:] Tekstualia, t. 1, 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.