Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dodawanie wektorów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie i metody | – blended‑learning |
Formy zajęć: | – film samouczek, |
Środki dydaktyczne: | – komputer z rzutnikiem, |
Materiały pomocnicze: | - przygotowane pary wektorów dla potrzeb przykładów rachunkowych wykonywanych przez uczniów w czasie lekcji. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: co to są wektory? Czy uczniowie wiedzą, że wektor możemy przedstawić graficznie oraz za pomocą współrzędnych? Czy wiedzą, jakie właściwości mają wektory? | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst, a następnie wspólnie oglądają film samouczek. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem lub filmem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub filmu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do obecnych zadań, o zróżnicowanym stopniu trudności. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:. | Film‑samouczek może być wykorzystany przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w konspekcie. |