Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Po przełomie. Gorzki obraz nowej rzeczywistości w polskim kinie po 1989 r.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z faktami dotyczącymi polskiego kina w latach transformacji,
charakteryzuje podstawowe trendy i nurty w polskim kinie po przełomie 1989 r.,
analizuje, w jaki sposób reżyserzy przedstawiali polską rzeczywistość po przełomie,
omawia sposób pokazania rzeczywistości w filmach Dług Krzysztofa Krauze i Cześć, Tereska Roberta Glińskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel krótko charakteryzuje dwa filmy: Cześć Tereska Roberta Glińskiego i Dług Krzysztofa Krauzego. Może przeczytać uczniom recenzje obu dzieł. Na podstawie tej wstępnej wiedzy uczniowie decydują, który film chcą obejrzeć. Dzielą się na dwie grupy, jedna z nich ogląda dzieło Krauzego, druga – Glińskiego (oczywiście zainteresowani uczniowie mogą zapoznać się z obydwoma dziełami). Filmy dostępne są na stronie Filmoteki Szkolnej.
2. Nauczyciel przygotowuje kilka wycinków z gazet, również internetowych i archiwalnych (poruszających problemy dotyczące mieszkańców miast, osiedli, blokowisk, młodzieży itp.) i udostępnia uczniom materiał z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Klasa zostaje podzielona na grupy. Każda otrzymuje jeden wycinek z gazety. Po zapoznaniu się z nim i krótkiej wymianie zdań liderzy przedstawiają temat notatki i własne wnioski. Nauczyciel dodaje komentarz: Każda sytuacja wynika z szeregu czynników. Wpływ na nią mają różne elementy, np. charakter człowieka, jego emocje, system wartości, miejsce, otoczenie, czasy, w których żyje. O jakich czasach mówimy w kontekście obu filmów? Co wiecie na ten temat? Uczniowie, odwołując się do informacji z sekcji „Przeczytaj”, wypowiadają się na temat czasów transformacji.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie własnych emocji związanych z obejrzanymi filmami. Uczniowie zapisują hasła na tablicy. Następuje analiza zapisanych słów. Nauczyciel pyta: Co wpłynęło na Wasze emocje? Co przyczyniło się do takiego odczuwania i odbioru filmów? Uczestnicy zajęć dzielą się swoimi przemyśleniami.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i wykonują indywidualnie polecenia 1 i 2. Chętni uczniowie odczytują odpowiedź, nauczyciel komentuje efekty pracy.
Podział klasy na dwie grupy. Jedna grupa analizuje film Cześć, Tereska, druga – Dług. Wykorzystują w tym celu ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1 – ćw. 4 i 5, gr. 2: ćw. 6 i 7. Liderzy grup przedstawiają propozycje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje je. Następnie wszyscy uczniowie wykonują wspólnie ćw. 8, wskazując podobieństwa między omawianymi filmami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie wypracowanych wniosków, dodaje komentarz zwrotny.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Barbara Hollender, Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014.
Ilona Copik, Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90., „Kwartalnik filmowy: Kino wobec transformacji ustrojowych”, 2019/105–106.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.