Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższym fragment tekstu Karola Jachymka i wyjaśnij, w jaki sposób kultura Zachodu oddziaływała na zmiany kulturowe w Polsce. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Obnażyć rzeczywistość. Nagość i erotyka w kinie polskim czasów przełomu[…] Wspomniana „zachodniość” procesów transformacyjnych jest zupełnie bezsporna. Swoją drogą często miały one wręcz charakter imitacyjny, czego przykładem może być rodzima recepcja serialu Dynastia (reż. Irving J. Moore i inni, 1981–1989), który był postrzegany w naszym kraju jako niemal wierne odbicie zachodniego kapitalizmu, rozbudzając tym samym nasze wyobrażenia dotyczące innej (nowej) rzeczywistości ustrojowej. Marek Krajewski sugerował nawet, że jednym z kluczowych czynników niejako wspierających zachodzącą wtedy przemianę ustrojową była tzw. rewolucja wyobraźni. Proces ten wiązał się przede wszystkim z coraz większą dostępnością w naszym kraju szeroko rozumianych zachodnich treści, jak chociażby tekstów kultury popularnej, które coraz silniej zaczynały wpływać na świadomość Polaków, w rezultacie radykalnie ją transformując. Owa rewolucja wyobraźni, trwająca w Polsce na przełomie lat 80. i 90., mogła mieć miejsce przede wszystkim dzięki nowoczesnym środkom komunikowania, a zwłaszcza magnetowidom i antenom satelitarnym, które stały się wówczas niezwykle ważnym medium podpięcia pod globalne systemy produkcji i upowszechniania. Jak przekonywał badacz, to one właśnie, a nie [...] prasa i zachodnie stacje radiowe, były odpowiedzialne za wypełnienie wyobraźni Polaków nowymi typami reprezentacji. Reprezentacji, których odmienność od socjalistycznej rzeczywistości popychała do zmiany. Dość powiedzieć, że wskutek tego procesu rodzima rzeczywistość medialna drugiej połowy lat 80. została wypełniona m.in. kasetami wideo z Conanami, Rambo, „Lodami na patyku” i bawarskimi filmami pornograficznymi, a na ekranach telewizorów pojawiły się Sabrina, C.C. Catch, Modern Talking, gwiazdy italodisco, breakdance i aerobic, a przede wszystkim reprezentacje zwykłego życia ludzi zachodniego świata, ludzi z problemami tak odmiennymi od tych, które były udziałem Polaków. Rozszalała wręcz obecność tego typu „obrazów stamtąd”, jak trafnie scharakteryzował je Marek Krajewski, w naszej przestrzeni wizualnej w konsekwencji doprowadziła też do przekształcenia oferty rodzimych mediów.
R1avpHLvZ0fwk1
Zapoznaj się z przytoczonymi niżej wypowiedziami reżyserów. Następnie połącz nazwisko reżysera ze zdaniem, które opisuje jego poglądy.
Na podstawie wypowiedzi reżyserów zacytowanych w ćwiczeniu 2 wskaż problemy, na jakie napotkało polskie kino po przełomie 1989 r. Sformułuj notatkę w punktach.
Przypomnij sobie treść filmu Cześć, Tereska i opisz problemy, które porusza.
Zapoznaj się z wybranymi kadrami z filmu Cześć, Tereska. Wyjaśnij, jaka wizja świata wyłania się z filmu Roberta Glińskiego. Jakie środki zastosował reżyser, aby ją przedstawić?
Zapoznaj się z opisami kadrów z filmu Cześć, Tereska. Wyjaśnij, jaka wizja świata wyłania się z filmu Roberta Glińskiego. Opisz, jakie środki zastosował reżyser, aby ją przedstawić?
Przypomnij sobie treść filmu Dług i opisz problemy, które porusza.
Zapoznaj się z wybranymi kadrami z filmu Dług. Wyjaśnij, w jaki sposób pokazana została droga bohaterów do zbrodni. Jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu?
Zapoznaj się z opisami kadrów z filmu Dług. Wyjaśnij, w jaki sposób pokazana została droga bohaterów do zbrodni. Opisz, jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu?