Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym fragment tekstu Karola Jachymka i wyjaśnij, w jaki sposób kultura Zachodu oddziaływała na zmiany kulturowe w Polsce. Zaznacz poprawną odpowiedź.

Karol Jachymek Obnażyć rzeczywistość. Nagość i erotyka w kinie polskim czasów przełomu

[…] Wspomniana „zachodniość” procesów transformacyjnych jest zupełnie bezsporna. Swoją drogą często miały one wręcz charakter imitacyjny, czego przykładem może być rodzima recepcja serialu Dynastia (reż. Irving J. Moore i inni, 1981–1989), który był postrzegany w naszym kraju jako niemal wierne odbicie zachodniego kapitalizmu, rozbudzając tym samym nasze wyobrażenia dotyczące innej (nowej) rzeczywistości ustrojowej. Marek Krajewski sugerował nawet, że jednym z kluczowych czynników niejako wspierających zachodzącą wtedy przemianę ustrojową była tzw. rewolucja wyobraźni. Proces ten wiązał się przede wszystkim z coraz większą dostępnością w naszym kraju szeroko rozumianych zachodnich treści, jak chociażby tekstów kultury popularnej, które coraz silniej zaczynały wpływać na świadomość Polaków, w rezultacie radykalnie ją transformując. Owa rewolucja wyobraźni, trwająca w Polsce na przełomie lat 80. i 90., mogła mieć miejsce przede wszystkim dzięki nowoczesnym środkom komunikowania, a zwłaszcza magnetowidom i antenom satelitarnym, które stały się wówczas niezwykle ważnym medium podpięcia pod globalne systemy produkcji i upowszechniania. Jak przekonywał badacz, to one właśnie, a nie [...] prasa i zachodnie stacje radiowe, były odpowiedzialne za wypełnienie wyobraźni Polaków nowymi typami reprezentacji. Reprezentacji, których odmienność od socjalistycznej rzeczywistości popychała do zmiany. Dość powiedzieć, że wskutek tego procesu rodzima rzeczywistość medialna drugiej połowy lat 80. została wypełniona m.in. kasetami wideo z Conanami, Rambo, „Lodami na patyku” i bawarskimi filmami pornograficznymi, a na ekranach telewizorów pojawiły się Sabrina, C.C. Catch, Modern Talking, gwiazdy italodisco, breakdance i aerobic, a przede wszystkim reprezentacje zwykłego życia ludzi zachodniego świata, ludzi z problemami tak odmiennymi od tych, które były udziałem Polaków. Rozszalała wręcz obecność tego typu „obrazów stamtąd”, jak trafnie scharakteryzował je Marek Krajewski, w naszej przestrzeni wizualnej w konsekwencji doprowadziła też do przekształcenia oferty rodzimych mediów.

R1avpHLvZ0fwk1
Zapoznaj się z poniższym fragment tekstu Karola Jachymka i wyjaśnij, w jaki sposób kultura Zachodu oddziaływała na zmiany kulturowe w Polsce. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Na przemiany w kulturze polskiej po przełomie bezspornie najmocniej oddziaływała elitarna kultura zachodnia., 2. Serialowy świat przedstawiany w popularnej kulturze Zachodu był odbierany w Polsce jako rzeczywiste odzwierciedlenie realiów „lepszego” świata., 3. Kultura zachodnia prawie wcale nie oddziałała na kulturę polską po przełomie z powodu braku możliwości technicznych, np. anten satelitarnych.
3 Źródło: Karol Jachymek, Obnażyć rzeczywistość. Nagość i erotyka w kinie polskim czasów przełomu, „Kwartalnik filmowy: Kino wobec transformacji ustrojowych”, nr 2019/105–106, s. 58–59.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z przytoczonymi niżej wypowiedziami reżyserów. Następnie połącz nazwisko reżysera ze zdaniem, które opisuje jego poglądy.

RSBOWHukAYPwQ1
Prezentacja.
R1V9yicioTINU11
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie wypowiedzi reżyserów zacytowanych w ćwiczeniu 2 wskaż problemy, na jakie napotkało polskie kino po przełomie 1989 r. Sformułuj notatkę w punktach.

Rx1d4TIjEnvgV
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Przypomnij sobie treść filmu Cześć, Tereska i opisz problemy, które porusza.

REMMKL05C0gti
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z wybranymi kadrami z filmu Cześć, Tereska. Wyjaśnij, jaka wizja świata wyłania się z filmu Roberta Glińskiego. Jakie środki zastosował reżyser, aby ją przedstawić?

Zapoznaj się z opisami kadrów z filmu Cześć, Tereska. Wyjaśnij, jaka wizja świata wyłania się z filmu Roberta Glińskiego. Opisz, jakie środki zastosował reżyser, aby ją przedstawić?

R11bkBK6RwbVn
Prezentacja.
Kadry z filmu Cześć, Tereska, reż. Robert Gliński, 2001
Tylko do użytku edukacyjnego.
RmPs53JqqmOFx
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Przypomnij sobie treść filmu Dług i opisz problemy, które porusza.

R1bt2f0p8zms9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wybranymi kadrami z filmu Dług. Wyjaśnij, w jaki sposób pokazana została droga bohaterów do zbrodni. Jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu?

Zapoznaj się z opisami kadrów z filmu Dług. Wyjaśnij, w jaki sposób pokazana została droga bohaterów do zbrodni. Opisz, jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu?

R1e9GClJGyd5a
Prezentacja.
Kadry z filmu Dług, reż. Krzysztof Krauze, 1999
Tylko do użytku edukacyjnego.
R1NuV2o6OG4hw
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rhpqv2T6l53hz3
Ćwiczenie 8
Wskaż podobieństwa między filmami DługCześć, Tereska. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Reżyserzy obu filmów nie komentują bezpośrednio postaw swoich bohaterów., 2. W obu dziełach jednostkowe dramaty rozgrywają się na tle przemian społecznych, które nastąpiły w Polsce po transformacji., 3. Obaj reżyserzy zastosowali klamrę kompozycyjną i czarno-białą taśmę., 4. Bohaterami filmów DługCześć, Tereska są młodzi ludzie z podobnych środowisk., 5. Cisza, podobnie jak muzyka, odgrywa znaczącą rolę w obu filmach., 6. Oba filmy powstały na kanwie autentycznych wydarzeń.