Ilustracja przedstawia kadr z filmu. Na zdjęciu po lewej stronie stoi dwóch chłopców. Pierwszy z lewej chłopiec stoi bokiem do widza. Włosy tego chłopca są jasne. Ubrany jest w jasną marynarkę i jasną koszulę. Prawą ręką chłopiec ten trzyma stojący przed nim projektor filmowy. Obok niego stoi chłopiec z ciemnymi, krótkimi włosami. Ten chłopiec ubrany jest w granatową marynarkę i jasną koszulę. Obaj chłopcy skupieni są na projektorze filmowym, obok którego stoją. Po prawej stronie obok projektora wisi żarówka.
Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Kino autorskie Kino autorskie po przełomie reprezentują m.in. Dorota Kędzierzawska, Jan Jakub Kolski, Michał Rosa, Andrzej Jakimowski, Lech Majewski. W tym nurcie reżyser określa granice swojego świata, elementy możliwe do zaistnienia i wiarygodne dla wykreowanej przez siebie przestrzeni. Ukryte znaczenia, charakterystyczny klimat, podejmowane tematy i język opowieści to wyróżniki tego kina. Wspomnieć należy takie tytuły jak: Jańcio Wodnik (1993), Historia kina w Popielawach (1998) Jana Jakuba Kolskiego, Angelus (2001) Lecha Majewskiego, Zmruż oczy (2003) Andrzeja Jakimowskiego., 2. Kino autorskie Po zniesieniu cenzury zaczęto zastanawiać się nad tym, o których wydarzeniach historycznych należy opowiadać i w jaki sposób to robić. Twórcy szybko przekonali się, że ich pomysły sprzed lat przestały być aktualne. Okazało się, że nowa rzeczywistość ma nowe wymagania. Bardzo interesujące okazały się filmy o czasach PRL-u. Debiut Jana Jakuba Kolskiego Pogrzeb kartofla (1990) opowiada o kształtowaniu się władzy tuż po wojnie i pokazuje destrukcyjny wpływ nienawiści na człowieka. Innym ważnym filmem jest dokument Usłyszcie mój krzyk (1991) Macieja Drygasa. Autor upamiętnia wydarzenie samospalenia Ryszarda Siwca w ramach protestu przeciwko inwazji na Czechosłowację. Lech Majewski zrealizował Wojaczka (1999), który znacznie różni się od innych filmowych biografii., 3. Kino autorskie O strachach i tragizmie stanu wojennego opowiadają filmy Śmierć jak kromka chleba (1994) i Zawrócony (1994) Kazimierza Kutza. Wyjątkowym dziełem przedstawiającym Holocaust jest Pianista (2002) Romana Polańskiego. Rzadko podejmowano temat zbrodni katyńskiej, jednak przywołać tu należy przykład dokumentów Las katyński (1990) Marcela Łozińskiego i Nie zabijaj (1991) Józefa Gębskiego.
Ilustracja przedstawia kadr z filmu. Na zdjęciu po lewej stronie stoi dwóch chłopców. Pierwszy z lewej chłopiec stoi bokiem do widza. Włosy tego chłopca są jasne. Ubrany jest w jasną marynarkę i jasną koszulę. Prawą ręką chłopiec ten trzyma stojący przed nim projektor filmowy. Obok niego stoi chłopiec z ciemnymi, krótkimi włosami. Ten chłopiec ubrany jest w granatową marynarkę i jasną koszulę. Obaj chłopcy skupieni są na projektorze filmowym, obok którego stoją. Po prawej stronie obok projektora wisi żarówka.
Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Kino autorskie Kino autorskie po przełomie reprezentują m.in. Dorota Kędzierzawska, Jan Jakub Kolski, Michał Rosa, Andrzej Jakimowski, Lech Majewski. W tym nurcie reżyser określa granice swojego świata, elementy możliwe do zaistnienia i wiarygodne dla wykreowanej przez siebie przestrzeni. Ukryte znaczenia, charakterystyczny klimat, podejmowane tematy i język opowieści to wyróżniki tego kina. Wspomnieć należy takie tytuły jak: Jańcio Wodnik (1993), Historia kina w Popielawach (1998) Jana Jakuba Kolskiego, Angelus (2001) Lecha Majewskiego, Zmruż oczy (2003) Andrzeja Jakimowskiego., 2. Kino autorskie Po zniesieniu cenzury zaczęto zastanawiać się nad tym, o których wydarzeniach historycznych należy opowiadać i w jaki sposób to robić. Twórcy szybko przekonali się, że ich pomysły sprzed lat przestały być aktualne. Okazało się, że nowa rzeczywistość ma nowe wymagania. Bardzo interesujące okazały się filmy o czasach PRL-u. Debiut Jana Jakuba Kolskiego Pogrzeb kartofla (1990) opowiada o kształtowaniu się władzy tuż po wojnie i pokazuje destrukcyjny wpływ nienawiści na człowieka. Innym ważnym filmem jest dokument Usłyszcie mój krzyk (1991) Macieja Drygasa. Autor upamiętnia wydarzenie samospalenia Ryszarda Siwca w ramach protestu przeciwko inwazji na Czechosłowację. Lech Majewski zrealizował Wojaczka (1999), który znacznie różni się od innych filmowych biografii., 3. Kino autorskie O strachach i tragizmie stanu wojennego opowiadają filmy Śmierć jak kromka chleba (1994) i Zawrócony (1994) Kazimierza Kutza. Wyjątkowym dziełem przedstawiającym Holocaust jest Pianista (2002) Romana Polańskiego. Rzadko podejmowano temat zbrodni katyńskiej, jednak przywołać tu należy przykład dokumentów Las katyński (1990) Marcela Łozińskiego i Nie zabijaj (1991) Józefa Gębskiego.
Kadr z filmu Historia kina w Popielawach , reż. Jan Jakub Kolski, 1998
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.