Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Transformacja, przełom, nowa epoka

Ilona Copik, filmoznawczyni i kulturoznawczyni, tak oto pisze na temat transformacji po 1989 r. w Polsce:

Ilona Copik Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90.

Transformacja – w odniesieniu do przemian zapoczątkowanych w Polsce w 1989 r. obradami okrągłego stołuokrągły stółokrągłego stołu i pierwszymi po części wolnymi wyborami parlamentarnymi – może się wydawać określeniem zbyt ogólnikowym, biorąc pod uwagę zasięg zmian, jakie nastąpiły w sferze ekonomicznej i społeczno‑kulturowej na przełomie lat 80. i 90.

W rzeczywistości, jak wynika z ustaleń socjologów, transformacja jest „całościowym” zjawiskiem społecznym, w którym polityczny fakt zmiany ustroju stanowi zaledwie wstęp do szerszych procesów, te zaś mają swoje fazy. Początkowo wydawało się, że chodzi po prostu o przejście – z niewoli totalitaryzmu do wolności opartej na zasadach liberalnej demokracji, z nieracjonalnej gospodarki nakazowo‑rozdzielczej do dającej nieograniczone możliwości ekonomii wolnego rynku. Zmianie towarzyszyła euforia w sferze moralistycznej – oto nastąpił kres znienawidzonego reżimu, koniec epoki imperium zła. Towarzyszyła temu wiara,  że ład, który wcześniej zatriumfował na Zachodzie, sprawdzi się nad Wisłą. Szybko okazało się, że implementacja wzorców zachodnich i realizacja idei „powrotu do Europy” nie funkcjonuje jako uniwersalna norma, a świetlana kapitalistyczna przyszłość Polski to w dużej mierze myślenie życzeniowe. Kraj ogarnął chaos skrajności, z jednej strony wizja nieznanych dotąd luksusów, z drugiej – galopujące ceny, płynący z mediów przekaz o sile przedsiębiorczości jednostki i ludzka niemoc, nad którą wkrótce zawisło widmo utraty pracy. Okazało się, że rzeczywistość jest daleko bardziej pogmatwana, aniżeli z początku się wydawało, i że są różne rodzaje kapitalizmu. Miarą komplikacji była pogarszająca się sytuacja polityczna (tak zwana wojna na górze i podział „Solidarności” w 1990 r.), szybko też dały o sobie znać nowe konflikty i rozwarstwienia społeczne.

R1YupcFvom0Dc
Okrągły stół eksponowany w Sali Okrągłego Stołu w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Symbol przełomu 1989 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
2 Źródło: Ilona Copik, Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90., „Kwartalnik filmowy: Kino wobec transformacji ustrojowych”, nr 2019/105–106, s. 23–24.
Ilona Copik Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90.

Jak wiadomo, kino polskie w okresie transformacji zostało dotknięte kryzysem w szczególny sposób. Pomijam tu znane kwestie instytucjonalne, problemy wynikające z ustania państwowego mecenatu, wejścia w orbitę procesów komercjalizacji, a także szeroko komentowany impas artystyczny, w jakim znalazły się filmy po zniesieniu cenzury. Opisywano tę sytuację w kategoriach elegijnych, pisząc o czasie straconym, a nawet śmierci polskiego kina.

Sami reżyserzy tłumaczyli ją odpływem widzów z kin, wszechobecną komercją i pirackim krążeniem filmów amerykańskich upowszechnianych na kasetach wideo, a także szybką dezaktualizacją tematów społecznych w zmieniającej się jak w kalejdoskopie polskiej rzeczywistości. Krytyka alarmowała z kolei, że polski film znika całkowicie z kin i ze świadomości potocznej, stawiając bardziej konkretne tezy o pokoleniu zamilkłym. Na łamach „Filmu” i „Kina” utyskiwano, że tak zwane pokolenie stanu wojennego, którego odziedziczoną misją było stanąć twarzą w twarz z rzeczywistością społeczną i polityczną i kontynuować dialog społeczny, nie spełniło pokładanych w nim nadziei.

Nie spełniło oznaczało w tym wypadku, że nie utworzyło, wskutek generacyjnego rozproszenia, formacji porównywalnej do kina moralnego niepokoju i nie wypracowało nowych modeli pokazywania świata w sytuacji dezaktualizacji dawnej tematyki.

Problem, o jakim mowa, naturalnie nie ogranicza się do kwestii rozbieżności między tym, co polski widz na początku lat 90. oglądał na ekranie, a czego mógł oczekiwać od kina. Skala kryzysu miała szerszy zasięg, zmiana systemowa zbiegła się bowiem w czasie ze zmianą cywilizacyjną, co powodowało nagłą konfrontację zarówno kina, jak i innych sztuk z procesami globalizacji i dehierarchizacjidehierarchizacjadehierarchizacji kultury.

2 Źródło: Ilona Copik, Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90., „Kwartalnik filmowy: Kino wobec transformacji ustrojowych”, nr 2019/105–106, s. 23–24.
dehierarchizacja

2 Źródło: Ilona Copik, Na zakręcie. Krajobraz polskiej transformacji w filmach przełomu lat 80. i 90., „Kwartalnik filmowy: Kino wobec transformacji ustrojowych”, nr 2019/105–106, s. 23–24.

Przełom i zmiany w polskim kinie 1989–2009

Rok 1989 jest istotnym momentem w historii Europy, miały wówczas miejsce ważne wydarzenia (okrągły stół w Polsce, upadek muru berlińskiego, otwarcie granic w krajach Europy Środkowej, upadek komunizmu, odradzanie się państw, rozpad Związku Radzieckiego), które wpłynęły na kształt i jakość życia ludzi.

Polska przeżywała transformację przez całe lata dziewięćdziesiąte ubiegłego stulecia. Był to czas trudny z powodu zmian ustrojowych, rzeczywistość stawiała bowiem przed Polakami nowe wyzwania – stała się niejednoznaczna, wzbudzała wiele obaw i niepewność. Zniesiona została cenzuracenzuracenzura, co miało wpływ na sposób opowiadania oraz tematy podejmowane w filmie. Film musiał na siebie zarobić. Rozpoczęła się konkurencja i walka o widza.

Spojrzenie w przeszłość

Po zniesieniu cenzury zaczęto zastanawiać się nad tym, o których wydarzeniach historycznych należy opowiadać i w jaki sposób to robić. Twórcy szybko przekonali się, że ich pomysły sprzed lat przestały być aktualne. Okazało się, że nowa rzeczywistość ma nowe wymagania. Bardzo interesujące okazały się filmy o czasach PRL‑u. Debiut Jana Jakuba Kolskiego Pogrzeb kartofla (1990) opowiada o kształtowaniu się władzy tuż po wojnie i pokazuje destrukcyjny wpływ nienawiści na człowieka. Innym ważnym filmem jest dokument Usłyszcie mój krzyk (1991) Macieja Drygasa. Autor upamiętnia wydarzenie samospalenia Ryszarda Siwca w ramach protestu przeciwko inwazji na Czechosłowację. Lech Majewski zrealizował Wojaczka (1999), który znacznie różni się od innych filmowych biografii.

O strachach i tragizmie stanu wojennego opowiadają filmy Śmierć jak kromka chleba (1994) i Zawrócony (1994) Kazimierza Kutza. Wyjątkowym dziełem przedstawiającym Holocaust jest Pianista (2002) Romana Polańskiego. Rzadko podejmowano temat zbrodni katyńskiej, jednak przywołać tu należy przykład dokumentów Las katyński (1990) Marcela Łozińskiego i Nie zabijaj (1991) Józefa Gębskiego.

Słownik

adaptacja
adaptacja

(łac. adaptatio – przystosowanie) – przystosowanie tekstu literackiego do wystawienia na scenie (adaptacja sceniczna lub teatralna) lub do sfilmowania (adaptacja filmowa); reżyser, podporządkowując tekst literacki własnej wizji inscenizacyjnej, dokonuje zmian w utworze, może np. dowolnie zmieniać układ tekstu, kreacje bohaterów, porządek wydarzeń, rezygnować z niektórych wątków, dodawać nowe

cenzura
cenzura

(łac. censura – urząd cenzora, sąd krytyka) – kontrola publicznego przekazywania informacji, stanowiąca ograniczenie wolności wyrażania poglądów (tradycyjnie nazywanej wolnością słowa) oraz rozpowszechniania informacji (wolność druku), także urząd państwowy lub kościelny powołany do sprawowania tej kontroli

idealizacja
idealizacja

(gr., łac. idea – wygląd) – przedstawianie rzeczywistości w taki sposób, by ukazać ją piękniejszą lub bardziej wartościową

okrągły stół
okrągły stół

formuła dyskusji i rokowań między przedstawicielami różnych ugrupowań, partii politycznych, krajów, zakładająca równe prawa uczestników i dobrą wolę stron w poszukiwaniu kompromisowych rozstrzygnięć. W Polsce zastosowana w 1989 r.; negocjacje doprowadziły do kompromisu politycznego zawartego między przedstawicielami większości środowisk „Solidarności” pod przewodnictwem lecha Wałęsy a reprezentacją sprawującej władzę PZPR. Obradytrwały od 6 lutego do 5 kwietnia 1989 r. W zawartym porozumieniu przyjęto ewolucyjny tryb zmian ustroju politycznego i systemu gospodarczego Polski oraz podstawowe zasady i warunki realizacji nowych rozwiązań: pluralizm polityczny i związkowy, wolność słowa, demokratyczny sposób wyłaniania władz państwowych, niezawisłość sądów i nieusuwalność sędziów, silny samorząd terytorialny i pracowniczy, trójpodział władz, likwidacja nomenklatury, równość wszystkich form własności i rozwój wolnego rynku, walka z inflacją, zachowanie polityki pełnego zatrudnienia i ochrona społeczeństwa przed skutkami kryzysu gospodarczego

retrospekcja
retrospekcja

(łac. retrospicere – spoglądać w tył) – wprowadzanie do utworu literackiego lub filmu wydarzeń poprzedzających właściwą akcję; też: część utworu obejmująca takie wydarzenia