Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak otrzymać toluen, czyli reakcja alkilowania benzenu metodą Friedla-Craftsa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z lub wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia wzór sumaryczny i strukturalny toluenu;
proponuje sposób otrzymania toluenu;
przedstawia ogólny schemat reakcji alkilowania benzenu metodą Friedla-Craftsa;
pisze przebieg mechanizmu otrzymywania toluenu metodą Friedla-Craftsa.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
technika 635;
ćwiczenia uczniowskie;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica multimedialna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Na czym polega reakcja alkilowania benzenu? Co można otrzymać w takiej reakcji chemicznej?
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów:
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Wirtualne laboratorium. Uczniowie w parach zapoznają się z medium bazowym. Wykonują zawarte w nim polecenia. Następnie porównują obserwacje oraz wyciągnięte wnioski z przeprowadzonego w ramach wirtualnego laboratorium doświadczenia na forum – chętne osoby prezentują swoje efekty pracy.
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” dotyczący otrzymywania toluenu. Na podstawie e‑materiału uczniowie wykonują sketchnotatkę w zeszycie.
Technika 635. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady pracy, dzieli uczniów na 6 grup, rozdaje arkusze papieru A3 i mazaki. Każda z grup ma przedstawić 3 informacje na temat toluenu: właściwości, zastosowanie, toksyczność toluenu. Na realizację zadania uczniowie mają 5 minut. W tym czasie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Następnie uczniowie w ciągu 5 min. oceniają poprawność wykonania zadania przez ich kolegów. Zapisują swoje uwagi. Nauczyciel prosi uczniów z wylosowanej grupy o przedstawienie swojego rozwiązania. Pozostali uczniowie weryfikują pod względem merytorycznym przedstawione informacje. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3 i mazaki.
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru tarczę strzelniczą oraz cenki dla uczniów.