Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest bryła sztywna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa (flipped classroom) |
Metody nauczania: | - analiza pomysłów, |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | tablica, rzutnik. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jaka jest różnica pomiędzy punktem materialnym a bryłą sztywną”, „Kiedy stosuje się pojęcie bryły sztywnej?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje uczniom pracę domową polegającą na wyszukaniu w Internecie hasła „bryła sztywna”. Uczniowie przedstawiają swoje ustalenia. Kolejne grupy prezentują, jaka jest definicja, jakie warunki muszą być spełnione, aby mówić o bryle sztywnej, oraz kiedy to pojęcie jest użyteczne. | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel lub uczeń podsumowuje wypowiedzi i zapisuje je na tablicy – następnie prezentuje serię obiektów (np. metalowy pręt, ścierkę do tablicy, szklankę z wodą, makaron przed gotowaniem i rozgotowany, stalową sprężynę, plastelinę), zapisuje ich nazwy w tabeli i kolejno uczniowie odpowiadają, które warunki w konkretnym przypadku są, a które nie są spełnione – i czy omawiany obiekt można traktować jako bryłę sztywną, czy nie. Uczniowie ustalają na konkretnych przykładach, kiedy dany obiekt może być traktowany jako bryła sztywna, a kiedy może być traktowany jako punkt materialny. Nauczyciel prezentuje zadania 1 ‑ 4 i 8 z części „Sprawdź się” i w dyskusji z całą klasą ustala odpowiedzi. | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel podsumowuje ustalenia z lekcji na temat bryły sztywnej i prezentuje na projektorze animację z niniejszego e‑materiału oraz zadaje pracę domową. | |
Praca domowa | |
Rozwiązanie zadań, będących częścią tego e‑materiału, których nie rozwiązano w trakcie lekcji. Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w domu dwóch przykładów obiektów będących bryłami sztywnymi i dwóch niebędących, zapisanie ich nazw i opisanie, dlaczego uczniowie tak uważają (tj. które warunki definicji bryły sztywnej są spełnione, a które nie). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana przez uczniów przed lekcją w celu sprowokowania do dyskusji na temat bryły sztywnej. |