Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Analiza języka i formy poetyckiej wiersza Jana Lechonia [”Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...”]
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
udoskonali umiejętności analizy i interpretacji tekstu poetyckiego;
zinterpretuje utwór Jana Lechonia *** [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...];
postawi tezę interpretacyjną i ją udowodni;
rozpozna środki stylistyczne i nazwie ich funkcję w wierszu;
wykorzysta w interpretacji konteksty biograficzny oraz historycznoliteracki utworu poetyckiego Jana Lechonia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel w kilku zdaniach wprowadza uczniów w temat zajęć:
Wiersz *** [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną] został opublikowany przez Jana Lechonia w tomiku Srebrne i czarne wydanym w 1920 roku. Utwór dotyczy związku miłości i śmierci w życiu człowieka, wartości uznanych za najistotniejsze. Poeta określa w nim, co powinno być zadaniem każdego człowieka. Jest to mianowicieprawdy się najgłębszej dokopać istnienia
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie szukają osoby do pary i zadają jej pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Wątpliwości omawiają z nauczycielem.
Nauczyciel prosi dwie osoby o podanie najistotniejszych (ich zdaniem) pytań. Pozostali uczniowie uzupełniają listę pytań.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń 1 i 2. Następnie na forum klasy chętne osoby prezentują uzupełnione mapy myśli.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 5 i 7. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi. Następnie uczniowie dobierają się w pary i wykonują zadania 2, 3, 6 i 8. Ćwiczenie 4 wykonywane jest wspólnie z nauczycielem.
Po wykonaniu zadań nauczyciel prosi o przedstawienie wniosków i ewentualny komentarz.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału: Opracuj tezy do eseju, w którym ukażesz związki wiersza Jana Lechonia *** [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną] z poezją barokową i funkcjonującym w niej motywem miłości i śmierci.
Materiały pomocnicze:
Utwór Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną w wykonaniu Grzegorza Turnaua.
https://culture.pl/pl/artykul/powroty‑lechonia
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.