Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Temat: Na czym polega pasywacja?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Zakres rozszerzony:
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia: pasywacja, patyna;
analizuje czynniki odpowiadające za proces pasywacji;
zapisuje równania reakcji chemicznych metali ze stężonymi roztworami kwasów;
rozróżnia metale ulegające pasywacji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
drzewko decyzyjne;
ćwiczenia uczniowskie;
doświadczenie chemiczne;
technika zdań podsumowujących;
technika gadająca ściana.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej Statuę Wolności – posąg koloru zielonego. Nauczyciel pyta uczniów o powody występowania zielonego nalotu na powierzchni monumentu. Zadaje uczniom pytania, zawarte w e‑materiale, np.: Jaki proces odpowiada za zmiany zachodzące na powierzchni tego posągu i pojawienie się zielonego koloru? Na czym polega pasywacja? Nauczyciel w formie pokazu przeprowadza doświadczenie chemiczne (instrukcja w materiałach pomocniczych) i zadaje pytanie uczniom: gdzie zaszedł proces pasywacji?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia pasywacji. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują w e‑materiale tekst, schematy i ilustracje dotyczące pasywacji. Nauczyciel poleca uczniom, by zwrócili uwagę na pojęcie pasywacji, wzory sumaryczne związków, równania reakcji, nazwy metali, które wiążą się z pasywacją. Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej i konfrontacja znaczenia pasywacji.
Nauczyciel poleca uczniom samodzielną pracę z medium bazowym – symulacja interaktywna. Uczniowie analizują medium sprawdzając, które metale ulegają pasywacji. Następnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując zadania załączone do medium bazowego.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i zadaje uczniom pytanie „Które metale ulegają samorzutnej, a które wymuszonej pasywacji?” W tym celu zapisuje na tablicy symbole pierwiastków chemicznych (np. Fe, Na, Ca, Cu, Al, Ni, Cr). Uczniowie w zeszytach dokonują podziału pierwiastków, po czym chętni przedstawiają swoje propozycje z podaniem argumentacji dokonanego podziału.
Mapa myśli – nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie „Jakie są wady i zalety wykorzystania danego metalu do produkcji pokryć dachowych?”. Uczniowie podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji, uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel prosi, by skonfrontowali swoją mapę z informacjami zawartymi w e‑materiale oraz w internecie i sprawdzili, co jeszcze można dopisać do mapy.
Nauczyciel zapisuje na tablicy problem do rozwiązania: „Jaki metal jest najkorzystniejszym materiałem?”. Prowadzący zajęcia rozdaje grupom schemat drzewka decyzyjnego i omawia sposób graficznego zapisu dyskusji. Podopieczni mają za zadanie podjąć decyzję i uzupełnić rubryki drzewa decyzyjnego, przedstawić możliwe rozwiązania, a także pozytywne i negatywne skutki. Uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału.
Liderzy grup prezentują wyniki prac uczniowskich z zastosowaniem techniki gadającej ściany i, kierując się wartościami prezentowanymi przez członków grupy, uzasadniają ostateczną decyzję grupy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np.:
Co to jest patyna?
Na czym polega pasywacja metalu?
W jakich warunkach przebiega pasywacja glinu?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Na podstawie dostępnych źródeł informacji przygotuj się do dyskusji na temat: Jaki wpływ ma pasywacja na zastosowania glinu?
Uczniowie wykonują ćwiczenia zamieszczone w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest patyna?
Na czym polega pasywacja metalu?
W jakich warunkach przebiega pasywacja glinu?
Doświadczenie chemiczne: „Pasywacja glinu i żelaza”
Sprzęt i szkło laboratoryjne: zlewki, pipety.
Odczynniki chemiczne: stężony i rozcieńczony ; rozcieńczony .
Instrukcja wykonania:
W dwóch zlewkach umieść dwie małe blaszki glinowe. Do jednej zlewki dodaj stęż. , a do drugiej rozcieńczony , w takiej ilości, by blaszki były zatopione. Obserwuj zmiany w obu zlewkach.
W dwóch zlewkach umieść dwie małe blaszki z żelaza. Do jednej zlewki dodaj stęż. , a do drugiej rozcieńczony , w takiej ilości, by blaszki były zatopione. Obserwuj zmiany w obu zlewkach.