Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wykazuje podobieństwa między sodem i potasem;
pisze równania reakcji litowców z wodorem oraz kwasami nieorganicznymi;
omawia reakcje chemiczne, którym ulegają litowce.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
metoda projektów;
symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji: „Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?”. Omawia cele lekcji.
Burza mózgów – nauczyciel zadaje uczniom pytanie dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy zadaniowe. Każdej grupie rozdaje arkusz papieru A3 i mazaki, przydziela inne zagadnienie do opracowania w nawiązaniu do bloku tekstowego z e‑materiału (podział, nazewnictwo, budowa oraz przykłady wzorów strukturalnych):
I grupa – związki nieorganiczne: reakcje litowców z nadtlenkami, ponadtlenkami i kwasami nieorganicznymi;
II grupa – związki organiczne: reakcje litowców z halogenkami organicznymi, reakcje z alkoholami (mono i polihydroksylowymi) oraz reakcje z kwasami karboksylowymi.
Uczniowie w ramach swoich grup dzielą się pracą i obowiązkami. Korzystając z informacji zawartych w e‑materiale oraz innych dostępnych źródeł informacji, każda grupa zapoznaje się z materiałem w ramach swojego tematu. Opracowuje go, wszyscy uczniowie w grupie dyskutują, tłumaczą sobie nawzajem niezrozumiałe kwestie oraz się wspólnie uczą. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, podaje sugestie, ewentualnie wyjaśnia wątpliwości.
Dwie wybrane osoby z każdej grupy przedstawiają drugiej grupie wyniki swojej pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana Pozostali uczniowie mogą włączać się i dodawać swoje informacje na dany temat. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i ewentualnie koryguje błędy.
Doświadczenie chemiczny – „Badanie reakcji sodu z wodą”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie otrzymują odpowiednie szkło i odczynniki, a następnie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją podaną w karcie pracy (doświadczenie nr 1). Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równanie reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych efektów pracy poszczególnych grup. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Doświadczenie chemiczne – „Badanie reakcji sodu z etanolem”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystentów, wykonujących doświadczenie w obecności nauczyciela. Uczniowie otrzymują odpowiednie szkło i odczynniki chemiczne, a następnie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją podaną w karcie pracy (doświadczenie nr 2). Pozostali uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych efektów pracy wybranych uczniów. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie analizują medium bazowe – symulację poświęconą tematowi „Jakim reakcjom chemicznym ulegają litowce?”. W ramach sprawdzenia swojej wiedzy wykonują zamieszczone do medium dwa ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie numer 8. Ewentualne problemy prowadzący omawia wraz z uczniami na forum klasy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium „Symulacja interaktywna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?” oraz do sprawdzianu.