Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wykazuje podobieństwa między sodem i potasem;

  • pisze równania reakcji litowców z wodorem oraz kwasami nieorganicznymi;

  • omawia reakcje chemiczne, którym ulegają litowce.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów;

  • metoda projektów;

  • symulacja interaktywna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji: „Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?”. Omawia cele lekcji.

  2. Burza mózgów – nauczyciel zadaje uczniom pytanie dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu. Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy zadaniowe. Każdej grupie rozdaje arkusz papieru A3 i mazaki, przydziela inne zagadnienie do opracowania w nawiązaniu do bloku tekstowego z e‑materiału (podział, nazewnictwo, budowa oraz przykłady wzorów strukturalnych):

  • I grupa – związki nieorganiczne: reakcje litowców z nadtlenkami, ponadtlenkami i kwasami nieorganicznymi;

  • II grupa – związki organiczne: reakcje litowców z halogenkami organicznymi, reakcje z alkoholami (mono i polihydroksylowymi) oraz reakcje z kwasami karboksylowymi.

  1. Uczniowie w ramach swoich grup dzielą się pracą i obowiązkami. Korzystając z informacji zawartych w e‑materiale oraz innych dostępnych źródeł informacji, każda grupa zapoznaje się z materiałem w ramach swojego tematu. Opracowuje go, wszyscy uczniowie w grupie dyskutują, tłumaczą sobie nawzajem niezrozumiałe kwestie oraz się wspólnie uczą. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, podaje sugestie, ewentualnie wyjaśnia wątpliwości.

  2. Dwie wybrane osoby z każdej grupy przedstawiają drugiej grupie wyniki swojej pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana Pozostali uczniowie mogą włączać się i dodawać swoje informacje na dany temat. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i ewentualnie koryguje błędy.

  3. Doświadczenie chemiczny – „Badanie reakcji sodu z wodą”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie otrzymują odpowiednie szkło i odczynniki, a następnie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją podaną w karcie pracy (doświadczenie nr 1). Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równanie reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych efektów pracy poszczególnych grup. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Doświadczenie chemiczne – „Badanie reakcji sodu z etanolem”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystentów, wykonujących doświadczenie w obecności nauczyciela. Uczniowie otrzymują odpowiednie szkło i odczynniki chemiczne, a następnie przeprowadzają doświadczenie zgodnie z instrukcją podaną w karcie pracy (doświadczenie nr 2). Pozostali uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas doświadczenia, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych efektów pracy wybranych uczniów. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Uczniowie analizują medium bazowe – symulację poświęconą tematowi „Jakim reakcjom chemicznym ulegają litowce?”. W ramach sprawdzenia swojej wiedzy wykonują zamieszczone do medium dwa ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie numer 8. Ewentualne problemy prowadzący omawia wraz z uczniami na forum klasy.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  1. Karta pracy ucznia:

RIyg6hV87FGbP

Plik PDF o rozmiarze 97.88 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium „Symulacja interaktywna” może być wykorzystane jako pomoc podczas przygotowywania się do lekcji o temacie: „Jakim innym reakcjom chemicznym ulegają litowce?” oraz do sprawdzianu.