Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zadania tekstowe z historii matematyki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje zadania tekstowe znane z historii matematyki

  • stosuje zintegrowaną wiedzę matematyczną do wyboru poprawnego rozwiązania

  • wykorzystuje równania i układy równań rozwiązując zadania tekstowe

  • interpretuje uzyskane rozwiązania i wybiera to, które spełnia warunki zadania

  • dobiera i tworzy modele matematyczne przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych

  • wskazuje konieczność lub możliwość modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • tarcza pytań

  • mini – inscenizacja

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie pracując w parach opracowują algorytm rozwiązania zadania tekstowego (na podstawie zdobytych wcześniej wiadomości).

  2. Następnie prezentują swoje pomysły, spośród których wszyscy wybierają jeden algorytm, z którego będą korzystać na tej lekcji.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Na kilka dni przed lekcją nauczyciel poprosił chętnych uczniów o przygotowanie atrakcyjnego przedstawienia treści zadań znajdujących się w sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Sprawdź się”.

  2. Teraz metodą mini – inscenizacji uczniowie prezentują kolejne treści zadań z sekcji „Przeczytaj”, a uczniowie wspólnie je rozwiązują, korzystając z ustalonego algorytmu.

  3. Treści zadań z sekcji „Sprawdź się” również prezentowane są metodą mini – inscenizacji, ale uczniowie rozwiązania tworzą w grupach.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Liderzy grup i „aktorzy” dzielą się uwagami na temat odpowiednio prac grup i swojej pracy.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i „aktorów”.

  4. Uczniowie metodą tarczy pytań dokonują ewaluacji swojej pracy – na tarczy przygotowanej wcześniej przez nauczyciela zaznaczają swój stopień ukształtowanych umiejętności dotyczących rozwiązywania zadań tekstowych i dopisują pytania dotyczące tematyki lekcji, na które na następnych zajęciach chcieliby otrzymać odpowiedzi.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie co najmniej 2 spośród poznanych na lekcji zadań, metodami, w których nie wykorzystuje się rachunku algebraicznego.

Materiały pomocnicze:

Opisywanie i rozwiązywanie za pomocą układów równań zadań z kontekstem praktycznymDm7wDITPHOpisywanie i rozwiązywanie za pomocą układów równań zadań z kontekstem praktycznym

Wskazówki metodyczne:

Film edukacyjny można wykorzystać na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu równań liniowych.