Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe z historii matematyki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje zadania tekstowe znane z historii matematyki
stosuje zintegrowaną wiedzę matematyczną do wyboru poprawnego rozwiązania
wykorzystuje równania i układy równań rozwiązując zadania tekstowe
interpretuje uzyskane rozwiązania i wybiera to, które spełnia warunki zadania
dobiera i tworzy modele matematyczne przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych
wskazuje konieczność lub możliwość modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
tarcza pytań
mini – inscenizacja
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracując w parach opracowują algorytm rozwiązania zadania tekstowego (na podstawie zdobytych wcześniej wiadomości).
Następnie prezentują swoje pomysły, spośród których wszyscy wybierają jeden algorytm, z którego będą korzystać na tej lekcji.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Na kilka dni przed lekcją nauczyciel poprosił chętnych uczniów o przygotowanie atrakcyjnego przedstawienia treści zadań znajdujących się w sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Sprawdź się”.
Teraz metodą mini – inscenizacji uczniowie prezentują kolejne treści zadań z sekcji „Przeczytaj”, a uczniowie wspólnie je rozwiązują, korzystając z ustalonego algorytmu.
Treści zadań z sekcji „Sprawdź się” również prezentowane są metodą mini – inscenizacji, ale uczniowie rozwiązania tworzą w grupach.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup i „aktorzy” dzielą się uwagami na temat odpowiednio prac grup i swojej pracy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i „aktorów”.
Uczniowie metodą tarczy pytań dokonują ewaluacji swojej pracy – na tarczy przygotowanej wcześniej przez nauczyciela zaznaczają swój stopień ukształtowanych umiejętności dotyczących rozwiązywania zadań tekstowych i dopisują pytania dotyczące tematyki lekcji, na które na następnych zajęciach chcieliby otrzymać odpowiedzi.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie co najmniej 2 spośród poznanych na lekcji zadań, metodami, w których nie wykorzystuje się rachunku algebraicznego.
Materiały pomocnicze:
Opisywanie i rozwiązywanie za pomocą układów równań zadań z kontekstem praktycznymOpisywanie i rozwiązywanie za pomocą układów równań zadań z kontekstem praktycznym
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny można wykorzystać na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu równań liniowych.