Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RQRC2KDrMu6gm1
Ćwiczenie 1
Grecki bajkopisarz Ezop (VI w. p. n. e.) jest autorem poniższej zagadki.
Osioł i muł objuczone workami wchodziły z trudem pod górę. Osioł żalił się przed mułem na ciężar, jaki musi dźwigać. Na to muł odrzekł:
– Zwierzę leniwe, jak możesz się skarżyć! Gdybym ja wziął jeden z twoich worków, miałbym ich dwa razy więcej niż ty. A gdybyś ty wziął jeden z moich worków, dopiero mielibyśmy ich po równo.
Ile worków niósł na grzbiecie muł, a ile osioł? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Muł niósł 6 worków, a osioł 5., 2. Muł niósł 8 worków, a osioł 7., 3. Muł niósł 7 worków, a osioł 5., 4. Muł niósł 4 worki, a osioł 5.
R16BG9aQZ5ANn1
Ćwiczenie 2
Oto zadanie greckiego matematyka Diofantosa (III w.).
Znajdź trzy liczby których suma, a także suma każdej pary tych liczb jest kwadratem innej liczby.
Rozwiąż zadanie i wskaż szukane liczby. Możliwe odpowiedzi: 1. 41, 80, 320, 2. 44, 100, 125, 3. 64, 80, 244, 4. 40, 41, 80
RlCl4mKS6k2ka1
Ćwiczenie 3
Zadanie staroindyjskie, w wersji współczesnej.
Królewna rozerwała naszyjnik, z którego posypały się perły. Szósta część pereł spadła na podłogę, co piąta upadła na komodę. Trzecią część pereł pochwyciła królewna nim spadły, dziesiątą część – służąca. Sześć pereł pozostało na sznurze.
Rozwiąż zadanie i uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby. Na podłogę spadło Tu uzupełnij pereł. Na komodę upadło Tu uzupełnij pereł. Królewna pochwyciła Tu uzupełnij pereł. Służąca złapała Tu uzupełnij perły. W naszyjniku początkowo było Tu uzupełnij pereł.
R1Nkkg0g7gGqN2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zadanie starorosyjskie.
W izbie zebrały się panny i kawalerowie. Wszystkich było więcej niż 70, ale mniej niż 90. Wszystkich ław, na których się rozsiadły panny i kawalerowie było o 1 więcej, niż siedzących na każdej ławie kawalerów. Panny siedziały po jednej na każdej ławie. Suma liczb ław i kawalerów była równa liczbie młodzieży.
Zaznacz, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.. Młodzież siedziała na 8 ławach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Było 9 panien.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Panien i kawalerów było łącznie 81.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kawalerów było 69.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kawalerów było o 63 więcej niż panien.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1CxfECJSSWUb2
Ćwiczenie 5
Dostępne opcje do wyboru: 1, 8, 4415, 4, 6, 3, 2. Polecenie: Zadanie starorosyjskie.
Młodzieńcy wyruszyli z miasta nad jezioro odległe o 12 km. Nad jeziorem wypoczywali, a następnie tą samą ścieżką wrócili do miasta. Ścieżka, którą szli młodzieńcy biegła najpierw pod górę, następnie w dół, a na koniec po równinie. Idąc pod górę młodzieńcy szli z prędkością 3 kmh, idąc w dół z prędkością 5 kmh, a po równinie z prędkością 4 kmh. Przebycie całej drogi zajęło im 6415 h.
Rozwiąż zadanie i uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie liczby. Po równinie młodzieńcy szli w jedną stronę luka do uzupełnienia km. Spacer po równinie w jedną stronę zajął im luka do uzupełnienia h. Ścieżka prowadząca pod górę i w dół była luka do uzupełnienia razy dłuższa niż prowadząca po równinie. Łączny czas spaceru w górę i w dół oraz w dół i w górę był równy luka do uzupełnienia h.
2
Ćwiczenie 6

Zadanie o królu macedońskim, który panował w III w. p. n. e.

R4ymIObPdarYj
Aleksander na Bucefale podczas bitwy pod Issos (333 p.n.e.). Fragment tzw. mozaiki Aleksandra z Domu Fauna w Pompejach
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
RJpDtH9WuZoKN
Zadanie o królu macedońskim, który panował w III w. p.n.e.
Gdyby Aleksander Wielki umarł o 5 lat wcześniej, to panowałby przez czwartą część swego życia. Gdyby zaś umarł o 9 lat później, to panowałby przez połowę swojego życia. Ile lat żył Aleksander Wielki? Ile lat panował?
Ułóż rozwiązanie zadania w odpowiedniej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Mnożymy obie strony równania przez 4., 2. Na podstawie treści zadania zapisujemy układ równań.
14x-5=y-512x+9=y+9, 3. 2x+18-x+5=56, 4. y=12, 5. 12x+92-14x+54=14, 6. Podstawiamy wyznaczone x do drugiego równania układu równań., 7. 1233+9=y+9, 8. x=33, 9. Oznaczmy:
x – wiek Aleksandra Wielkiego w chwili śmierci,
y – długość panowania Aleksandra Wielkiego., 10. Odejmujemy od drugiego równania, równanie pierwsze., 11. Odpowiedź: Aleksander Wielki żył 33 lata, a panował 12 lat., 12. 21-9=y, 13. Wyznaczamy x.
3
Ćwiczenie 7

Zadanie starorosyjskie.

W izbie stoją dwa kwadratowe stoły – większy i mniejszy. Obwód większego stołu wynosi 8 m, a mniejszego 4 m. Każdy stół jest otoczony ławą. Długość ławy otaczającej większy stół jest równa 10 m, a mniejszej 6 m. Przy którym z tych stołów jest wygodniej siedzieć (tzn. przy którym stole odległość między ławą a stołem jest większa)?

3
Ćwiczenie 8

Zadanie znamienitego hinduskiego astronoma i matematyka Bhaskary (około 1160 roku).

Bawiły się małpy – wieść indyjska niesie, ósma ich część w kwadracie skakała po lesie. Pozostałych dwanaście na drzewa wchodziło. Zgadnij, ile małp było.