Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek, Olga Taranek‑Wolańska

Przedmiot: Język polski

Temat: Romantyczne odczuwanie świata. Oda o melancholii Johna Keatsa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje środki poetyckie służące budowaniu nastroju w Odzie o melancholii Johna Keatsa;

  • definiuje pojęcie melancholii na podstawie analizowanego utworu;

  • porównuje wymowę ody Keatsa z uwagami Stanisława Barańczaka na temat romantycznej melancholii;

  • poznaje symbolikę ryciny Albrechta Dürera Melancholia I.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • karteczki samoprzylepne;

  • plakaty z koszem i walizką;

  • fragment wiersza Oda o samotności.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel krótko prezentuje uczniom esej Marka Bieńczyka z 1998 roku Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty. Omawiając książkę, zaznacza, że w ujęciu Bieńczyka melancholia nie jest określeniem jednostki chorobowej, ale toposem kulturowym, a historia tego pojęcia jest powiązana z historią literatury, filozofii i sztuki. Nauczyciel może dodać, że podtytuł jest cytatem z  utworu Baudelaire’a Łabędź i przywołać fragment (tłum. Mieczysław Jastrun):
    O tych wszystkich, co łzami własnymi się poją,
    O tych, co nigdy, nigdy nie odnajdą straty,
    I jak dobrą wilczycę ssają boleść swoją
    .

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel może przytoczyć metaforyczne obrazy melancholii:
    Fernando Pessoa określał melancholię jako nic, które boli, Zygmunt Krasiński opisywał jako odpadanie życia kawałamizłuszczanie się życia. W przywoływanym przez Bieńczyka wierszu Baudelaire’a sugestywnym obrazem melancholii, jako pragnienia, którego nie da się zaspokoić jest widok:
    Łabędzia, który wygramoliwszy się z klatki,
    O bruk wyschnięty stopy płetwiste wycierał,
    Włócząc po szorstkiej ziemi piór swych jedwab gładki.
    Przed rynsztokiem bez wody ten ptak dziób otwierał

  2. Nauczyciel – wprowadzając uczniów w temat lekcji – mówi o szczególnym znaczeniu melancholii w epoce romantyzmu.

  3. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i w kilku zdaniach przybliża temat zajęć. Może krótko zaprezentować legendarną postać Keatsa, nazywanego „poetą poetów”, który niedoceniany za życia wywarł niezwykły wpływ na kolejne pokolenia twórców.

  4. Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z pierwszą częścią sekcji „Przeczytaj” (fragment tekstu Anny Nasiłowskiej). Nauczyciel prosi o wynotowanie metaforycznych określeń melancholii pojawiających się w tekście Anny Nasiłowskiej (czarne słońce, lodowatą nieskończoność, labirynt). Nauczyciel zachęca uczniów do stworzenia własnych metafor melancholii. Propozycje zapisywane są na karteczkach i wrzucane do pudełka.

  2. Uczniowie zapoznają się z następną częścią sekcji „Przeczytaj” – do wiersza Keatsa Samotność (nauczyciel może zaproponować chętnemu uczniowi odczytanie go na głos).

  3. Nauczyciel podkreśla rolę Stanisława Barańczaka jako tłumacza poezji Keatsa i zachęca uczniów do uważnego przeczytania opinii na temat twórczości Johna Keatsa – fragmentu na temat relacji między poetą i otaczającą go rzeczywistością.

  4. Nauczyciel zadaje uczniom polecenie: Jakie sądy Keatsa na temat relacji między poetą i otaczającą go rzeczywistością przywołuje autor? Skomentuj mówiący o tym fragment tekstu.

  5. Następnie dzieli uczniów na grupy. Każdy zespół pracuje nad swoim zadaniem.
    I – Wyjaśnij, jak rozumiesz stwierdzenie, że poeta sam ma się stać „opisywanym przedmiotem”.
    II – Esteta, reformator, rewolucjonista – tak Stanisław Barańczak określa twórców prezentujących różne postawy wobec istoty i roli poezji. Wyjaśnij, na czym one polegają.
    III – Którego ze znanych ci artystów uznajesz za estetę, którego – za rewolucjonistę, a którego – za reformatora? Uzasadnij dlaczego.
    IV – Potraktuj ostatnie zdanie tekstu Barańczaka jako filozoficzną maksymę. Jak można ją rozumieć? Zaproponuj swoją interpretację.

  6. Na polecenie nauczyciela uczniowie zapoznają się z sekcją „Audiobook” i wykonują w parach wszystkie polecenia. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie odpowiedzi i wspólnie z pozostałymi uczestnikami zajęć komentuje je.

  7. Uczniowie przechodzą do sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Wspólnie z nauczycielem analizują obraz z opisami zamieszczony w sekcji. Następnie wykonują polecenia 1 i 2. Chętna osoba odczytuje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie znaczenia toposu melancholii w epoce romantyzmu.

  2. Nauczyciel może ponownie sięgnąć do eseju Marka Bieńczyka i zaprezentować wybrany fragment (adekwatny dla podsumowania tematu).

  3. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.

  4. Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

  2. Obejrzyj obraz Melancholia Lucasa Cranacha Starszego i wypisz po cztery podobieństwa i różnice między tym przedstawieniem stanu melancholii a ryciną Albrechta Dürera oglądaną podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

  • Anna Nasiłowska, Melancholia, „Teksty Drugie” 1999, nr 3.

  • Dominika Skiba, Melancholijno‑frenetyczne skrzydła prowincji, czyli romantycy na wyspach fantazmatów, „Prace Literackie” 2012, nr 52

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.