Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo 
melancholia. Zgromadź wyrazy bliskoznaczne oraz nazwij stany emocjonalne, które mogą łączyć się z przeżywaniem melancholii. 
Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej. Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo 
melancholia. Zgromadź wyrazy bliskoznaczne oraz nazwij stany emocjonalne, które mogą łączyć się z przeżywaniem melancholii. 
R1skThpRMWP3j
(Uzupełnij).
R1RlBzViKYUcZ1
Ilustracja interaktywna przedstawia kobietę anioła, ze skrzydłami. Kobieta siedzi, wspiera głowę na lewej ręce. Tuż obok niej siedzi mały, skrzydlaty cherubin. Jest zamyślony. Wokół nich znajdują się różne porozrzucane przedmioty oraz leży wychudzona krowa. W oddali widać wodę, świecące słońce i tęczę. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Albrecht Dürer, Autoportret, 1498. Obraz przedstawia młodego długowłosego mężczyznę w średniowiecznym stroju. Mężczyzna ma pociągłą twarz, na głowie czapkę. Ubrany jest w szeroki kaftan. Licencja: domena publiczna. Albrecht Dürer niemiecki malarz, grafik i teoretyk sztuki. Był również twórcą drzeworytów i miedziorytów, które dzięki niezwykłej wyobraźni twórczej oraz mistrzowskiemu operowaniu techniką światłocienia zyskały rangę dzieł sztuki., 2. Albrecht Dürer, Moja Agnes, 1494. Rysunek przedstawia zamyśloną kobietę. Kobieta siedzi i podpiera brodę obiema dłoniami. Licencja: domena publiczna. Miedzioryt Melancholia I powstał w 1514 roku, w czasie żałoby po śmierci matki artysty. Widoczny gest zamyślenia anioła kojarzony jest ze szkicem przedstawiającym żonę artysty - Agnes.
Anioł jako alegoria melancholii znajduje się w otoczeniu przedmiotów atrybutów twórczości i działań artystycznych. Jest aluzją do tzw. temperamentu melancholicznego twórców renesansowych i , według przekazów, był również typowy dla samego Dürera. 3. Fragment obrazu przedstawia ziemię, na której leży piła, strug stolarski, kula, obcęgi, a także duża chuda krowa. Centralną postacią jest zamyślony anioł – alegoria geniusza ogarniętego niemocą twórczą. Tajemnicza postać siedzi pośród niedbale porozrzucanych przedmiotów, narzędzi, atrybutów rzemieślników i rzeźbiarzy. Ich rozmieszczenie sprawia wrażenie chaosu, tak jednak nie jest. Każdy z przedmiotów ma swoje znaczenie i ukrytą symbolikę. 4. Fragment obrazu przedstawia duży wielościan. Figura wielościanu to wyobrażenie kamienia filozoficznego, który jest inspiracją wielu artystów; symbol melancholii. 5. Fragment obrazu przedstawia słup, na którym zawieszona jest waga szalkowa i klepsydra. Waga i klepsydra – oznaki przemijającego czasu. 6. Sakiewka wisząca przy pasku anioła – symbol skąpstwa charakteryzującego melancholików (tak nazywano dzieci rzymskiego boga Saturna). 7. Fragment obrazu przedstawia fragment sukni anioła, gdzie zawieszona jest niewielka sakiewka. Dzwonek – aluzja do dzwonków, którymi posługiwali się odcięci od świata pustelnicy; za jego pomocą odganiali między innymi demony. 8. Fragment obrazu przedstawia słup, o który oparte jest koło młyńskie. Kamień młyński przymocowany do ściany – symbol martwoty i bezwładności. 9. William Blake, Bóg stwarzający Wszechświat, 1794. Obraz symbolicznie przedstawia stworzenie świata. Na tle słońca i ciemnego nieba znajduje się pochylona półnaga postać mężczyzny. Od jego dłoni poprowadzone są dwa długie promienie przypominające cyrkiel lub inne narzędzie kreślarskie. Promienie rozświetlają mrok dolnej części obrazu. Postać rozpoczyna rozpraszanie mroku i tworzenie świata. Licencja: domena publiczna. Postać Kobiety – Anioła jest statyczna i pozbawiona sił witalnych, skrzydła nie są gotowe do lotu, wydają się jej ciążyć. W ręku ma cyrkiel, symbol genezyjski, atrybut Boga-Stwórcy, którym zakreślił świat. Anioł trzyma go z niechęcią, opierając bezwładnie ostrza między kolanami., 10. Albrecht Dürer, Chrystus frasobliwy, ok. 1493–1494. Obraz przedstawia postać Jezusa Frasobliwego. To mężczyzna w cierniowej koronie, który siedzi i wspiera swoją głowę na prawej ręce. Licencja: domena publiczna. Lewą ręką Anioł podpiera głowę. Zaciśnięta dłoń podkreśla zamyślenie, smutek i zwątpienie, jest to gest charakterystyczny dla osób popadających w melancholię. W średniowieczu portretowano tak Chrystusa Frasobliwego, Hioba czy Łazarza. 11. Albrecht Dürer, Trzy putto z trąbkami, ok. 1500. Obraz przedstawia trzy małe cherubiny. Dwa z nich stoją i grają na trąbach. Trzeci lata ponad nimi. Licencja: domena publiczna. Putto to motyw dekoracyjny częsty w malarstwie i rzeźbie, nawiązujący do antycznych przedstawień Erosa (Amora, Kupidyna), małego, nagiego chłopca, który trafia strzałą miłości w serca ludzi. Jest symbolem radości, ale także przypomina o ulotności życia ziemskiego. Po prawej stronie Anioła siedzi smutne putto i dłubie rylcem w tabliczce, wyraz jego twarzy oznacza, że nie ma świadomości własnego działania. Jego aktywność jest pozorna. 12. Fragment obrazu przedstawia leżącą chudą krowę.
W kulturze europejskiej pies postrzegany jest pozytywnie, to czujny strażnik domostw i stad, nieustraszony tropiciel i wrażliwy przyjaciel człowieka. W literaturze pełnił funkcję przewodnika duszy w drodze do zaświatów lub strażnika jego bram. W sztuce średniowiecza był atrybutem uczonego ze względu na swoją inteligencję wyróżniająca go spośród innych zwierząt. Wychudzony, cierpiący, zwinięty w kłębek pies leży u stóp Anioła, może symbolizować niemoc intelektualną., 13. Francisco Goya, Kiedy rozum śpi, budzą się potwory, 1797–1798. Obraz przedstawia mężczyznę wspartego ramieniem i głową o stół. Nad mężczyzną latają nietoperze i sowy. Licencja: domena publiczna. Nietoperz kojarzony jest z ciemnością, nocną aktywnością, śmiercią, z tym co niesie niepokój i tajemnicę. Astrologia wiąże go z planetą Saturn i melancholią.
Albrecht Dürer, Melancholia I, 1514
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 2

Melancholia to stan mocy czy niemocy twórczej? Zbierz argumenty, wykorzystując drzeworyt Albrechta Dürera i odę Johna Keatsa.

R1QMRKzfsscxP
(Uzupełnij).
RknvvRfjXz1Dy
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Pełna skupienia i zamyślenia poza Anioła Melancholii może sugerować: Możliwe odpowiedzi: 1. zawierzenie, 2. nonkonformizm, 3. sceptycyzm, 4. oportunizm
1
Ćwiczenie 2

Korzystając z dowolnych źródeł, wyjaśnij, jaka jest symbolika kwiatów, z których utkany jest wieniec Anioła Melancholii – jaskra wodnego oraz rukwi wodnej.

RFWOOocsPmDfP
(Uzupełnij).