Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Matka Boża w sztuce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna symbole i atrybuty maryjne występujące w dziełach sztuki;
nazwie najbardziej typowe wizerunki Matki Bożej w sztuce;
omówi symbolikę zamkniętego ogrodu (hortus conclusus) i rosnących w nim roślin;
wyjaśni, czym jest pietà i co przedstawia;
wskaże sposoby ujmowania tematyki maryjnej w poezji barokowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie szukają w dostępnych źródłach fotografii ukazujących smutek i ból matki z powodu cierpienia jej dziecka. Układają kilkuzdaniową wypowiedź na temat: Współczesne Marie stojące pod krzyżem. Uniwersalny wymiar motywu Matki Bożej.
Przed lekcją nauczyciel wybiera dwóch uczniów (np. kandydatów na olimpijczyków).
Pierwszy z nich przygotuje miniwykład o sposobie ukazywania Najświętszej Marii Panny w Nowym Testamencie. W tym celu analizuje wskazane sceny biblijne:
- zwiastowanie przez Archanioła Gabriela narodzin Jezusa,
- spotkanie z krewną Elżbietą, przyszłą matką Jana Chrzciciela,
- narodziny Jezusa,
- ucieczka świętej rodziny do Egiptu i powrót do ojczyzny,
- odnalezienie 12‑letniego Jezusa w świątyni w Jerozolimie,
- udział w weselu w Kanie Galilejskiej,
- obecność pod krzyżem w trakcie męki Jezusa na Golgocie.Natomiast drugi uczeń przygotuje omówienie tego, jak sceny biblijne, w których występuje Najświętsza Maria Panna, zostały ukazane w sztuce, zgodnie z założeniami Biblii pauperum. W tym celu uczeń zanalizuje wskazane obrazy:
- Fra Angelico Zwiastowanie,
- Rogier van der Weyden Spotkanie Marii i św. Elżbiety,
- Giotto Boże Narodzenie (fresk),
- Albrecht Dürer Chrystus wśród uczonych w Piśmie,
- Gérard Dawid Gody w Kanie Galilejskiej,
- Giotto Ucieczka do Egiptu (fresk),
- Jerzy Duda‑Gracz Golgota Jasnogórska.
Faza wprowadzająca:
Wybrane przed zajęciami osoby przedstawiają prace wykonane w domu. Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów pozostali oceniają wystąpienia swoich kolegów, posługując się ustalonymi wcześniej kryteriami, np.
- wartość merytoryczna wypowiedzi,
- kompozycja i spójność wypowiedzi,
- wartość językowa wypowiedzi (poprawność, dbałość o styl, użycie środków retorycznych).Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Uczniowie dzielą się refleksjami na temat przeczytanych utworów.
Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie grafikę interaktywną zamieszczoną w e‑materiale. Uczniowie w parach na podstawie informacji zamieszczonych na ilustracji wynotują, jakimi cechami odznaczała się renesansowa rzeźba.
Uczniowie wspólnie w klasie przygotowują na tablicy mapę myśli na podstawie galerii obrazów oraz towarzyszących im informacji. Umieszczają na niej zestawienie symboli i atrybutów maryjnych występujących w prezentowanych dziełach sztuki, notują również główne sposoby ujmowania tematyki maryjnej w sztukach plastycznych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1. i 2. z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wyjaśnij, czym jest pietà i co przedstawia.
Materiały pomocnicze:
Obraz literatury powszechnej, t. 1, red. P. Chmielowski, E. Grabowski, tłum. F. Faleński, Warszawa 1985.
Adam Bujak, Jolanta Sosnowska, Matka Boża, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Grafika interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.