Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Matka Boża w sztuce

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpozna symbole i atrybuty maryjne występujące w dziełach sztuki;

  • nazwie najbardziej typowe wizerunki Matki Bożej w sztuce;

  • omówi symbolikę zamkniętego ogrodu (hortus conclusus) i rosnących w nim roślin;

  • wyjaśni, czym jest pietà i co przedstawia;

  • wskaże sposoby ujmowania tematyki maryjnej w poezji barokowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie szukają w dostępnych źródłach fotografii ukazujących smutek i ból matki z powodu cierpienia jej dziecka. Układają kilkuzdaniową wypowiedź na temat: Współczesne Marie stojące pod krzyżem. Uniwersalny wymiar motywu Matki Bożej.

  2. Przed lekcją nauczyciel wybiera dwóch uczniów (np. kandydatów na olimpijczyków).
    Pierwszy z nich przygotuje miniwykład o sposobie ukazywania Najświętszej Marii Panny w Nowym Testamencie. W tym celu analizuje wskazane sceny biblijne:
    - zwiastowanie przez Archanioła Gabriela narodzin Jezusa,
    - spotkanie z krewną Elżbietą, przyszłą matką Jana Chrzciciela,
    - narodziny Jezusa,
    - ucieczka świętej rodziny do Egiptu i powrót do ojczyzny,
    - odnalezienie 12‑letniego Jezusa w świątyni w Jerozolimie,
    - udział w weselu w Kanie Galilejskiej,
    - obecność pod krzyżem w trakcie męki Jezusa na Golgocie.

    Natomiast drugi uczeń przygotuje omówienie tego, jak sceny biblijne, w których występuje Najświętsza Maria Panna, zostały ukazane w sztuce, zgodnie z założeniami Biblii pauperum. W tym celu uczeń zanalizuje wskazane obrazy:
    - Fra Angelico Zwiastowanie,
    - Rogier van der Weyden Spotkanie Marii i św. Elżbiety,
    - Giotto Boże Narodzenie (fresk),
    - Albrecht Dürer Chrystus wśród uczonych w Piśmie,
    - Gérard Dawid Gody w Kanie Galilejskiej,
    - Giotto Ucieczka do Egiptu (fresk),
    - Jerzy Duda‑Gracz Golgota Jasnogórska.

Faza wprowadzająca:

  1. Wybrane przed zajęciami osoby przedstawiają prace wykonane w domu. Po wysłuchaniu wypowiedzi uczniów pozostali oceniają wystąpienia swoich kolegów, posługując się ustalonymi wcześniej kryteriami, np.
    - wartość merytoryczna wypowiedzi,
    - kompozycja i spójność wypowiedzi,
    - wartość językowa wypowiedzi (poprawność, dbałość o styl, użycie środków retorycznych).

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Uczniowie dzielą się refleksjami na temat przeczytanych utworów.

  2. Nauczyciel odtwarza na dużym ekranie grafikę interaktywną zamieszczoną w e‑materiale. Uczniowie w parach na podstawie informacji zamieszczonych na ilustracji wynotują, jakimi cechami odznaczała się renesansowa rzeźba.

  3. Uczniowie wspólnie w klasie przygotowują na tablicy mapę myśli na podstawie galerii obrazów oraz towarzyszących im informacji. Umieszczają na niej zestawienie symboli i atrybutów maryjnych występujących w prezentowanych dziełach sztuki, notują również główne sposoby ujmowania tematyki maryjnej w sztukach plastycznych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1. i 2. z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, czym jest pietà i co przedstawia.

Materiały pomocnicze:

  • Obraz literatury powszechnej, t. 1, red. P. Chmielowski, E. Grabowski, tłum. F. Faleński, Warszawa 1985.

  • Adam Bujak, Jolanta Sosnowska, Matka Boża, Kraków 2020.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Grafika interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.