Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Optyka filmowa i głębia ostrości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest głębia ostrości.
Omówisz rolę przysłony i obiektywu.
Zastosujesz w praktyce sposoby na nieostre ujęcia w programie DaVinci Resolve.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda projektów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki;
aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z aparatem fotograficznym;
kamera.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Optyka filmowa i głębia ostrości”. Uczniowie zapoznają się z treścią podrozdziału Fizyczne podstawy optyki w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się materiałem filmowym „Głębia ostrości cz. 1” w sekcji „Film edukacyjny I”. Prosi również o wykonanie polecenia 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki, wypisują na nich nowo poznane hasła i podkreślają te najtrudniejsze. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje pracę uczniów. Następnie wypisuje na tablicy trudne definicje i je wyjaśnia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wyświetlają sekcję „Film edukacyjny I”, następnie tworzą dwie grupy. Grupa 1 wykonuje polecenie 1, grupa 2 – polecenie 2.
Uczniowie pozostają w swoich grupach i przygotowują się do krótkich prezentacji: grupa 1: Czym jest głębia ostrości?; grupa 2: Fizyczne podstawy optyki. W swoich pracach wykorzystują przygotowane filmy. Każda grupa wyznacza dwie osoby prezentujące. Uczniowie rozpoczynają prezentacje, reszta grupy dopowiada. Nauczyciel tym samym sprawdza wiedzę, analizuje i komentuje pracę uczniów.
Uczniowie wyświetlają sekcję „Film edukacyjny II” i wykonują polecenie 1.
Nauczyciel wyświetla na tablicy materiał filmowy pn. „Sposób na nieostre ujęcia w programie DaVinci Resolve”. Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe i wykonują polecenie 3. Nauczyciel sprawdza pracę uczniów w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenia z sekcji „Film edukacyjny II”.
Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 4 z sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Mercado Gustavo, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2022.
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Optyka filmowa i głębia ostrości”.