Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Optyka filmowa i głębia ostrości

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest głębia ostrości.

  • Omówisz rolę przysłony i obiektywu.

  • Zastosujesz w praktyce sposoby na nieostre ujęcia w programie DaVinci Resolve.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda projektów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki;

  • aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z aparatem fotograficznym;

  • kamera.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Optyka filmowa i głębia ostrości”. Uczniowie zapoznają się z treścią podrozdziału Fizyczne podstawy optyki w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się materiałem filmowym „Głębia ostrości cz. 1” w sekcji „Film edukacyjny I”. Prosi również o wykonanie polecenia 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta treść wprowadzenia. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki, wypisują na nich nowo poznane hasła i podkreślają te najtrudniejsze. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje pracę uczniów. Następnie wypisuje na tablicy trudne definicje i je wyjaśnia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wyświetlają sekcję „Film edukacyjny I”, następnie tworzą dwie grupy. Grupa 1 wykonuje polecenie 1, grupa 2 – polecenie 2.

  2. Uczniowie pozostają w swoich grupach i przygotowują się do krótkich prezentacji: grupa 1: Czym jest głębia ostrości?; grupa 2: Fizyczne podstawy optyki. W swoich pracach wykorzystują przygotowane filmy. Każda grupa wyznacza dwie osoby prezentujące. Uczniowie rozpoczynają prezentacje, reszta grupy dopowiada. Nauczyciel tym samym sprawdza wiedzę, analizuje i komentuje pracę uczniów.

  3. Uczniowie wyświetlają sekcję „Film edukacyjny II” i wykonują polecenie 1.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy materiał filmowy pn. „Sposób na nieostre ujęcia w programie DaVinci Resolve”. Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe i wykonują polecenie 3. Nauczyciel sprawdza pracę uczniów w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenia z sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 4 z sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  1. Mercado Gustavo, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2022.

  2. Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.

  3. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Optyka filmowa i głębia ostrości”.