Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie ruchu obywatelskiego sprzeciwu;
podaje przykłady ruchów obywatelskiego sprzeciwu;
ocenia działalność wybranego ruchu obywatelskiego sprzeciwu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w parach opracowują definicję pojęcia „sprzeciw obywatelski”. Następnie łączą się w czwórki i ósemki i dalej pracują nad objaśnieniem tego terminu. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji. Na tej podstawie charakteryzują ruchy społeczne. Wspólnie wypunktowują charakteryzujące je cechy.
2. Zapoznanie z animacją. Uczniowie podają przykłady ruchów obywatelskiego sprzeciwu i podają ich cele. Na koniec indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 do multimedium.
3. Klasa wybiera jeden przykład ruchu obywatelskiego sprzeciwu, uczniowie szukają w internecie informacji na jego temat. Następnie oceniają jego działalność. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat: „Emancypacja kobiet czy mężczyzn – która płeć jest współcześnie dyskryminowana?”. Następnie odbywa się dyskusja. Uczniowie zapisują wnioski w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Gene Sharp, Od dyktatury do demokracji. Drogi do wolności, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą z multimedium zapoznać się wcześniej i przygotować referaty dotyczące konkretnych ruchów obywatelskiego sprzeciwu.