Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja geometryczna nierówności typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
utrwala definicję geometryczną wartości bezwzględnej
zaznacza na osi liczbowej przedziały określane za pomocą warunków oraz
zapisuje za pomocą warunków oraz , przedziały przedstawione na osi liczbowej
rozwiązuje nierówności typu warunków oraz
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
grupy eksperckie
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące przedziałów liczbowych i zaznaczania na osi liczbowej zbiorów rozwiązań prostych nierówności liniowych .
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz infografikę.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich przygotowuje plakat na wskazany temat.
Grupa I
Przedziały liczbowe nieograniczone.
Grupa II
Nierówności liniowe, zbiór rozwiązań nierówności.
Grupa III
Zaznaczanie na osi zbiorów określonych za nierówności postaci .
Grupa IV
Zaznaczanie na osi zbiorów określonych za nierówności postaci .Każda grupa ma 5 minut na przygotowanie prezentacji swojego zagadnienia.
Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym. Przy pomocy nauczyciela wyjaśniają wątpliwości.
Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Interpretacja geometryczna nierówności typu
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiały multimedialne do utrwalenia wiadomości z lekcji i jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.