Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Na niechcianej ziemi. Polacy na Syberii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXII. Powstanie styczniowe i jego następstwa. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) opisuje przykłady działalności Polaków w czasie zesłania na Syberii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego i w jaki sposób Polacy trafiali na Syberię;

  • opisuje warunki życia zesłańców na dalekim wschodzie Imperium Rosyjskiego;

  • tłumaczy, dlaczego niektórzy wyjeżdżali na Syberię dobrowolnie;

  • opisuje osiągnięcia naukowe Polaków, którzy trafili na Syberię.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cele zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć?

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • grupy 1 i 4 – Największe więzienie bez dachu;

  • grupy 2 i 5 – Katorga i zsyłka;

  • grupy 3 i 6 – „Na nieludzkiej ziemi”.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie polecenia 2: „Przeanalizuj powyższe notki biograficzne i wskaż podobieństwa oraz różnice między opisanymi badaczami Syberii. Weź pod uwagę m.in. pochodzenie, okoliczności trafienia na Syberię, zainteresowania i wykształcenie oraz losy po zwolnieniu”. Poleca uczniom, aby w grupach opracowali odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udziela także uczniom informacji zwrotnej.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wskazana osoba przedstawia odpowiedzi na forum klasy, następuje ich weryfikacja.

  3. Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia 3 i 4, które uczniowie wykonują w parach. Uczniowie analizują ilustracje, dopasowują tytuły i wskazują poprawne odpowiedzi. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana para prezentuje swoje rozwiązanie.

  4. Ćwiczenia 5 i 6 uczniowie wykonują w parach lub grupach i na koniec omawiają poprawność wykonanych zadań.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia pracę uczniów podczas zajęć.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

  2. Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

D. BeerDom umarłych. Syberyjska katorga w czasach carów, tłum. M. Ronikier, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.

A. Kuczyński, Bronisław Piłsudski (1866−1918) zesłaniec i badacz kultury ludów Dalekiego Wschodu, „Niepodległość i Pamięć” 2015, nr 22/2 (50).

dzieje.pl/rozmaitosci/powstancy‑styczniowi‑zeslancy‑badacze‑syberii

J.M. HartleySyberia. Historia i ludzie, tłum. J. Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Wskazówki metodyczne:

Informacje z sekcji „Prezentacja multimedialna” mogą być wykorzystane do wykonania pracy domowej przez uczniów.

Spis ilustracji i tekstów nieopisanych:

  • Ćwiczenie 3 – ilustracja 1: Pochód na Syberię, Artur Grottger; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 – ilustracja 2: Niedziela w kopalni, Jacek Malczewski; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 – ilustracja 3: Śmierć na etapie, Jacek Malczewski; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 – ilustracja 4: Wigilia na Syberii, Jacek Malczewski; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 4 – niemiecki plakat antysowiecki; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 6 – źródło cytatu: Antoni Kuczyński, Bronisław Piłsudski (1866−1918) zesłaniec i badacz kultury ludów Dalekiego Wschodu, „Niepodległość i Pamięć” 2015, nr 22/2 (50), s. 32.